fredag31 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Tunnelbanan blåser liv Apotek Hjärtats nya kampanj

Publicerad: 31 januari 2014, 10:27
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:49

Vind i håret ska lansera Apotek Hjärtats nya produkter.

Ämnen i artikeln:

Åkestam Holst

YL

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

För att lansera sin nya hud- och hårvårdsserie Apolosphy tog Apotek Hjärtat hjälp av Åkestam Holst, Stopp/Family och Starcom.

På tunnelbaneperrongen vid Odenplan finns just nu en digital skärm som är synkad med tågets ankomst. När tåget närmar sig perrongen blåser håret på kvinnan på skärmen för att sedan lugna ner sig när tåget stannat.

– Idén föddes för ett år sen när jag och min copy var ute på stan och gick och tänkte på om man kan låta den omgivande miljön påverka reklamen, i det här fallet draget från tunnelbanan. Sen krävdes det rätt mycket planering, det är avancerad teknik, säger Lars Bæcklund, art director på Åkestam Holst till Dagens Media.

Kontakten med Clear Channel togs redan för ett år sedan.

– Jag utmanade dem med vad man kan göra med mediet. Jag tror att man är tvungen att fortsätta driva på vad medierna tillåter. Det är kul att låta en statisk modell bli levande. Vi var noggranna med att modellen inte skulle sminkas eller retuscheras för att förstärka effekten.

Den digitala tavlan på Odenplan kommer att finnas på plats veckan ut.

– Vi bestämde oss för att utomhus skulle vara huvudmediet och att vi skulle tänka igenom hur vi använder utomhusmediets alla egenskaper på bästa sätt. Vi har valt att vara nära våra egna butiker och kör digitalt där vi har kunnat, säger Karin Törnkvist, kundansvarig medierådgivare på Starcom.

Arbetsgrupp

Creative Director: Andreas Ullenius

Projektledare: Sara Clewemar

Planner: Patrik Karlsson

Produktionsledare: Jennie Strinnhed

Art Director: Lars Bæcklund

Copywriter: Mariette Glodeck

Digital Producent: Sofia Swedenborg

Designer: Lotta Person, Jens Sjöbergh

Motion Designer: Nisse Axman

AD-Assistent: Anne-Lie Karl

Regi och foto: Elisabeth Frang/Söderberg Agentur

Starcom:

Karin Törnkvist, rådgivare, kundansvarg

Emilie Stade, utomhusplanerare

Stopp:

Utvecklare: Håkan Boqvist

Utvecklare: Viktor René

Online: Wille Rising

Grading: Carl Skaff

Producent: Marlene Hernbrand

Clear Channel:

Mikael Lavrell, digital specialist

Anders Kvarnhem, key account manager

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev