Kampanjer
Tunnelbanan blåser liv Apotek Hjärtats nya kampanj
Publicerad: 31 januari 2014, 10:27
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:49
Vind i håret ska lansera Apotek Hjärtats nya produkter.
Ämnen i artikeln:
Åkestam HolstDu missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
För att lansera sin nya hud- och hårvårdsserie Apolosphy tog Apotek Hjärtat hjälp av Åkestam Holst, Stopp/Family och Starcom.
På tunnelbaneperrongen vid Odenplan finns just nu en digital skärm som är synkad med tågets ankomst. När tåget närmar sig perrongen blåser håret på kvinnan på skärmen för att sedan lugna ner sig när tåget stannat.
– Idén föddes för ett år sen när jag och min copy var ute på stan och gick och tänkte på om man kan låta den omgivande miljön påverka reklamen, i det här fallet draget från tunnelbanan. Sen krävdes det rätt mycket planering, det är avancerad teknik, säger Lars Bæcklund, art director på Åkestam Holst till Dagens Media.
Kontakten med Clear Channel togs redan för ett år sedan.
– Jag utmanade dem med vad man kan göra med mediet. Jag tror att man är tvungen att fortsätta driva på vad medierna tillåter. Det är kul att låta en statisk modell bli levande. Vi var noggranna med att modellen inte skulle sminkas eller retuscheras för att förstärka effekten.
Den digitala tavlan på Odenplan kommer att finnas på plats veckan ut.
– Vi bestämde oss för att utomhus skulle vara huvudmediet och att vi skulle tänka igenom hur vi använder utomhusmediets alla egenskaper på bästa sätt. Vi har valt att vara nära våra egna butiker och kör digitalt där vi har kunnat, säger Karin Törnkvist, kundansvarig medierådgivare på Starcom.
Arbetsgrupp
Creative Director: Andreas Ullenius
Projektledare: Sara Clewemar
Planner: Patrik Karlsson
Produktionsledare: Jennie Strinnhed
Art Director: Lars Bæcklund
Copywriter: Mariette Glodeck
Digital Producent: Sofia Swedenborg
Designer: Lotta Person, Jens Sjöbergh
Motion Designer: Nisse Axman
AD-Assistent: Anne-Lie Karl
Regi och foto: Elisabeth Frang/Söderberg Agentur
Starcom:
Karin Törnkvist, rådgivare, kundansvarg
Emilie Stade, utomhusplanerare
Stopp:
Utvecklare: Håkan Boqvist
Utvecklare: Viktor René
Online: Wille Rising
Grading: Carl Skaff
Producent: Marlene Hernbrand
Clear Channel:
Mikael Lavrell, digital specialist
Anders Kvarnhem, key account manager