Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Få hela storyn –

Starta din prenumeration.

Upptäck våra fördjupande analyser inom medier och marknadsföring

Prenumerera

Kampanjer

Tullamore Dews whiskymaskin ska rädda dig från pinsam tystnad

"The Icebreaker Machine" ger dig samtalsämnen baserat på din personlighet.


Publicerad 2016-05-31 12:19

Ämnen i artikeln:

TNS Sifo

Dela artikeln:

En undersökning utförd av TNS Sifo har visar att 9 av 10 svenskar tycker att det vore skönt med något som ibland bryter isen i en tyst och jobbig situation. Nu tar whiskyvarumärket Tullamore Dew saken i egna händer och skapar "The Icebreaker Machine".

Maskinen tar, med hjälp av data från Facebook, fram en skräddarsydd samtalsdrink baserad på personliga intressen.

Maskinen tar exempelvis hänsyn till ålder, födelseort och favoritfilmer för att skapa den unika drinken. "Beyoncé – Sex and the city DEW" är exempel på samtalsämnen, tillika drink, som maskinen blandar ihop.

– Vi tror att svenskarna kan inspireras av irländarna – där puben mer är som ett vardagsrum och samtalen flödar. Vi hoppas att vår icebreaker-­maskin kan inspirera till oväntade och nya samtal i baren. Och givetvis bjuda på personliga och goda drinkar, säger Oscar J-­T Holm, marknads- och kommunikationschef på William Grant & Sons Nordic, i ett pressmeddelande.

"The Icebreaker Machine" är bland annat skapad av uppfinnaren Andreas Hammar och lanseras på Hallwylska muséets innegård i Stockholm tisdagen den 31 maj.

Maskinen går även att besöka online på www.theicebreakermachine.com.

Ebba Elfstrand

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.