Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Tui låter vädret styra annonseringen

Johan Ydring, mediechef på Tui.

Foto: Janne Næss

Med hjälp av lokal väderdata vill Tui locka fler kunder att resa. "Vi vill prova nya sätt att hitta ut till potentiella kunder", säger Johan Ydring, mediechef på Tui.


Publicerad 2019-02-18 14:05

Ämnen i artikeln:

TUI

Dela artikeln:

Researrangören Tui lanserade under de första månaderna i 2019 en ny programmatisk kampanj i Visual Arts digitala utomhusnätverk. 

Tui beskriver att januari är en period på året då vintern kan kännas som tyngst i Sverige. Därför vill de låta lokal väderdata styra budskapen i annonserna. Målet är enligt Johan Ydring, mediechef på Tui, att bli relevanta för presumtiva kunder. 

– Vi vill göra den här typen av experiment och prova nya sätt att hitta ut till potentiella kunder. Förhoppningsvis kan vi också lära oss under tiden, säger han. 

Hur har annonseringen fungerat?

– Idén har varit att vara väldigt kontextuell. Det har fungerat som vi tänkt oss, det vill säga att vi har kunnat byta budskap utifrån vilken väderlek det har varit.

Vilka effekter har ni kunnat se hittills av annonseringen?

– Vi har inte fått någon enskild effektmätning av detta ännu, vilket beror på att vi gör så mycket annat under den här perioden. Att isolera en specifik del är väldigt svårt.

På vilka platser har reklamen rullat?

– Vi har kört reklamen på riksnivå i deras nätverk. De har många köpcentrum i sitt nätverk, Mall of Scandinavia och andra liknande köpcentrum till exempel. 

John Söderberg

Reporter

john.soderberg@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.