Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

TU lyfter frågan om mediers trovärdighet

Publicerad: 23 Januari 2017, 08:50
Uppdaterad: 23 Januari 2017, 08:54

"Var femte svensk nyhetskonsument misstror medierna. Därför drar TU igång en informationskampanj för att lyfta fram hur medierna arbetar journalistiskt", säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU – Medier i Sverige.

"Vi vägrar avpixla" är ett av budskapen i TU:s kampanj om mediernas trovärdighet, pressetik och systemet med ansvarig utgivare.


Ämnen i artikeln:

TU

– Var femte svensk nyhetskonsument misstror medierna. Därför drar TU igång en informationskampanj för att lyfta fram hur medierna arbetar journalistiskt, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU – Medier i Sverige, i ett pressmeddelande.

Den treåriga kampanjen som inleds idag 23 januari, startar med debattartiklar och annonser i dagstidningar över hela landet.

Det första steget tas med tre olika annonser, som har rubriker som "Vi vägrar avpixla", "Pixlat av hänsyn" och "Vi dömer inte, vi pixlar".

Budskapet handlar om att ansvariga medier sällan sätter ut namn och bild på brottsmisstänkta personer, men också om skälet till det – att det är brottet som är nyheten och inte vilken religion, sexualitet eller politisk åsikt som den misstänkte har.

Annonserna handlar också om att ta ansvar i nyhetsarbetet och om hänsynen till de omtalade. Men inte bara till dem, utan även till deras barn och familjer.

– Mediernas trovärdighet har ifrågasatts förr. Men med en stor skillnad. Tidigare har misstroendet baserats på att allmänheten ville se en ökad hänsyn från pressen. I dag önskar många motsatsen. Medierna misstänks ibland för att mörka, att inte berätta sanningen. En del av misstron grundar sig på okunskap. Därför måste vi bli ännu bättre på att förklara hur ansvariga medier arbetar och varför vi gör på vissa sätt, fortsätter Jeanette Gustafsdotter.

Nästa steg i informationskampanjen tas senare i vår. Då handlar det om att belysa systemet med ansvarig utgivare. Dessutom kommer TU att presentera en ny enkätstudie om fejknyheter och trovärdighet.

Kampanjen kommer även att uppmärksammas under Almedalsveckan i Visby och på bokmässan i Göteborg.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

TU

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.