Trygga barnens VR-film rör Pär Lernström till tårar

2017-04-07 08:30  

Medieprofilen Pär Lernström reagerade kraftigt på Trygga barnens nya VR-film: "Det var en oerhört känslomässig upplevelse. Jag började storgråta".

Genom en stark VR-upplevelse vill stiftelsen Trygga barnen visa hur det känns att leva i ett hem där det dricks för mycket alkohol. I filmen får åskådaren dela barnets upplevelse av att leva i en alkoholiserad miljö. Filmen har testats på en panel bestående av 36 personer, varav några utvalda som har erfarenhet av miljöer med alkoholism och psykisk ohälsa.

Pär Lernström, som är en av Trygga barnens ambassadörer, reagerade kraftigt på filmen:

– Detta var en oerhört känslomässig upplevelse. Jag började storgråta. Det var väldigt gripande och upplevelsen blir ju ännu starkare i VR”.

Filmen har gjorts på uppdrag av techbyrån Warpin åt kunden Trygga barnen. Produktionsbolaget Wonderworld VR har skrivit manus och producerat.

Genom så kallad ”eyetracking” har deltagarnas ögonrörelser studerats. Åskådarna har även haft sensorer på fingrarna som har kopplingar till kroppens nervsystem och emotionella och kognitiva processer. Över 90 procent av testpanelen reagerade stärkt på innehållet, enligt eyetracking-företaget Tobii pro, som stått för mätningarna. 

– I det här fallet adderar verkligen användandet av VR värde för Trygga barnen, genom att man sätts i barnets situation. VR är ett empatiskt drivet och visuellt medium, och när man når ända fram är det svårt att slå, säger Warpins ena medgrundare, Caroline Roth till Dagens Media.

Simon Romanus är vd och grundare av Wonderworld VR:

– Det här är första gången någonsin som en sådan här film har gjorts och dessutom första gången som mätningar av det här slaget har gjorts på ämnet. Det är en riktig emotionell käftsmäll, säger Simon Romanus som är vd och grundare av Wonderworld VR, i en kommentar.

Genomgående i filmen reagerar deltagarna som kraftigast när de befinner sig i barnets situation och mätresultatet visar – enligt Tobii pros mätningar – att nästan 60 procent av testpanelen under filmens gång försöker få ögonkontakt med den opåverkade föräldern för hjälp.

– Det vi arbetar med är enormt emotionellt laddat och ord kan sällan sätta fingret på känslan av att vara i en utsatt situation. I detta fall säger verkligen filmen mer än tusen ord. Har man sett den förstår man hur det känns och tänker till en extra gång, kommenterar Olivia Trygg Larsen, som är Generalsekreterare på Trygga barnen.

Filmen kommer att lanseras på Youtube där man kan se den i 360-format. Trygga barnen kommer även att distribuera ut Warpins egentillverkade headsets i samband med lanseringen.

Stiftelsen Trygga barnen stöttar barn och unga som har nära anhöriga med alkohol- eller drogproblem, eller som mår psykiskt dåligt.

Janne Naess

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Åsikter & debatt