Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Trygg-Hansa: "Måste våga för att lyckas nå igenom"

Publicerad: 26 Oktober 2015, 11:20
Uppdaterad: 18 Mars 2016, 07:45

Trygg-Hansas internationellt uppmärksammade kampanj "Don't Drink and Dive" fortsätter nå framgångar, och kammar hem flest nomineringar i årets Spinn.


Ämnen i artikeln:

Trygg-HansaPrimeSpinn

Trygg-Hansas kampanjfilm "Don't Drink and Dive" där Stockholm Konstsim Herr genomför sitt program kraftigt berusade, har fått stort genomslag internationellt sedan lanseringen i somras.

Nu har kampanjen tagit hem flest antal nomineringar i den prestigefulla reklamtävlingen Spinn som avgörs 19 november.

– Det känns oerhört roligt. Jag är både glad och stolt över att en sådan här satsning lyckats få så mycket uppmärksamhet, säger Johan Eriksson, kommunikationschef på Trygg-Hansa, till Dagens Media.

Johan Eriksson berättar att man såg att antalet drunkningar gick ner under kampanjperioden i somras, och även om det inte bara var tack vare Trygg-Hansa, menar han att den effekten är det absolut viktigaste som kampanjen bidragit med.

– Att vi lyckats visa att alkohol är en stor faktor till drunkningar och påverkat människor till att tänka efter, det betyder mer än någonting såklart.

Johan Eriksson blev under sommaren uppringd av journalister från hela världen med anledning av "Don’t Drink and Dive", som uttryckte intresse för kampanjens budskap och utformning.

– De flesta hade gjort egen research och insett att alkoholrelaterade drunkningsolyckor är ett globalt problem och att kampanjen därför är relevant även i deras länder. Dessutom har de kommit med frågor kring själva experimentet och undrat om det varit kontroversiellt, vilket har lett till väldigt bra diskussioner kring problemet, säger Johan Eriksson.

Vad tar ni med er från den här kampanjen till kommande projekt?

– Dels att man måste våga för att lyckas nå igenom. Men också att fokus bör ligga på att skapa ärliga kampanjer som känns på riktigt. Jag hade något av en klump i magen inför lanseringen och funderade en hel del över hur det skulle tas emot, men genomslaget har visat att folk känner att vi som avsändare menar väl och verkligen vill rädda liv.

"Don’t Drink and Dive" har fått sex nomineringar i Spinn i kategorierna Årets content marketing, Årets varumärkesbyggande, Årets massmediekampanj, Årets konsumentkampanj och Årets bästa Pr-kampanj.

Kampanjen är framtagen i samarbete med Prime.

LÄS OCKSÅ:

De kan vinna Spinngulden

Stort genomslag för Trygg-Hansas fylle-experiment

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Trygg-HansaPrimeSpinn

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev