Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag21.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Trygg-Hansa i stor sommarkampanj

Publicerad: 24 maj 2016, 11:13
Uppdaterad: 25 maj 2016, 09:18

"Allemansvatten" ska få 40.000 barn att lära sig simma.


Dagens Media har tidigare skrivit om Trygg-Hansas kampanj "Don't Drink and Dive" där Stockholm Konstsim Herr genomför sitt program kraftigt berusade.

Kampanjen fick stort internationellt genomslag och har vunnit priser i bland annat Eurobest, European Excellence Awards och One Show.

Med sommarkampanjen "Allemansvatten" vill Trygg-Hansa öka tryggheten och säkerheten i vatten.

Trygg-Hansa samarbetar tillsammans med Svenska Livräddningssällskapet och målet är att få 40.000 barn till sommarsimskolor och få människor att testa sin simkunnighet. 

– Vi satsar på att dubblera antalet platser i årets sommarsimskolor, att få fler vuxna att testa sin simförmåga, och sätter även ut fler livbojar vid Sveriges sjöar och hav. Det handlar om ett sätt att få fler människor att kunna vistas säkert i närheten av vatten. Vi har en gemensam nollvision tillsammans med Svenska Livräddningssällskapet att inga barn ska drunkna i Sverige, säger Johan Eriksson, kommunikationschef på Trygg-Hansa till Dagens Media.

"Allemansvatten" tar avstamp i att alltför många barn inte får lära sig simma och att vuxna är osäkra på sin simkunnighet.

En undersökning Trygg Hansa gjort visar att 4 av 5 tror att de är simkunniga, alltså att de klarar av att simma 200 meter.

Men, nästan hälften av de tillfrågade har inte testat att simma sträckan det senaste året. Simkunnighet är en färskvara och att ha en övertro till sin egen simförmåga är en riskfaktor menar Trygg Hansa.

Kampanjen, som är ett samarbete mellan Prime och Mullen Lowe Brindfors, kommer pågå under hela sommaren och syns och hörs som reklamfilm i tv, på banners, i utomhusannonsering, annonser i sociala medier, podcastsamarbeten och på en kampanjsite. Kampanjen innehåller även ett Facebooktest som ska göra sommaren säkrare. Mediebyrå är Phd. 

 

Här är arbetsgruppen: 

Mullen Lowe Brindfors:

Projektledare: Magnus WretbladCD: Calle SjönellPlanner: Annika RehnAD: Patrik ReuterskiöldCopy: Henrik Haeger

Copy: Lisa ForsmanProducent: Mikaela KaskalFinal Art: Jesper Kewenter

 

Prime:KAM: Per HansenPL: Sara TidholmAD: Louise MobergCopy: Nadine LeGrosMediespecialist: Malin Österberg

 

Produktionsbolag: Camp David / ColonyRegissör: Sebastian Reed och Stina LûtzProducent: Lars Nordenson

 

 

 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.