Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

TrumpDonald.org – svenska byråns trumpethån mot Donald Trump – exploderar

Publicerad: 4 Februari 2016, 13:04
Uppdaterad: 4 Februari 2016, 14:22

Blås håret av Trump – här är svenska byrån Animals trumpethån mot Donald Trump. Sajten TrumpDonald.org sprids som en löpeld över nätet.


Ämnen i artikeln:

Donald Trump

– Trumpeten är vår röst, i alla fall virtuellt, säger Manne Schagerström på Animal till Dagens Media.

Just nu sprids ordet om sajten TrumpDonald.org som en löpeld över världen. Exempelvis rapporterar Huffington Post om sajten – som låter den som vill blåsa håret av den kontroversiella presidentkandidaten med hjälp av en vitruell trumpet.

På sociala medier haglar kommentarerna och frasen ”Why Donald Trump when you can Trump Donald” twittras flitigt.

Den som besöker sajten kan med ett klick blåsa en ljudlig trumpetstöt mot Trumps kalufs, varpå den lyfter från hans hjässa. Dagens stora #LOL, enligt många.

Daniel Glasman på byrån MSL Group är en de som tycker att sajten är ett roligt inlägg kring den kontroversiella politikern.

”DET ROLIGASTE SOM HAR HÄNT NÅGONSIN”, skriver han på Twitter.

Sajten som just nu håller på att bli en viralsuccé – och trendar på Twitter – är skapad av den svenska reklambyrån Animal.

– Den har varit uppe i några timmar och har exploderat. Än så länge håller servern, men spridningen är enorm, säger Manne Schagerström, som är senior rådgivare på Animal till Dagens Media.

Varför gör ni detta?

– Vi är nyfikna och hittade den här lediga domänen. Ibland hittar man saker som man inte vet att man letar efter och det blev startskottet för att göra något kul.

Vill ni ta ställning politiskt?

– Nej det är inte vårt syfte. Vi får inte rösta i USA-valet, men det är ju en världsangelägenhet. Trumpeten är vår röst, i alla fall virtuellt.

Finns det någon uppdragsgivare bakom detta?

– Nej, detta är helt våra medarbetares initiativ, men det är många därute som uppskattar detta. Jag har aldrig sett någonting som vi har gjort tidigare som har uppskattats så mycket – och fått den makalösa spridning – som just nu pågår.

Anamal jobbar med storkunder som Coop, Svenska Spel, Com Hem, Picard och Reebok. Manne Schagerström ser ingen risk att byråns trumpethån mot Donald Trump skulle kunna tolkas negativt av dess kunder.

– Vi har en bra relation till våra kunder, det här initiativet har ingen koppling till deras verksamheter.

Här är några av reaktionerna:

 

 

 

På Dagens Medias Facebooksida reagerar en läsare dock negativt.

"Detta eviga ältande om Trumps hår har för längesedan övergått till olustig mobbing", skriver läsaren.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Donald Trump

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev