Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

"Trovärdiga, inspirerande och engagerade"

För dagensmedia.se berättar Spendrups vatten-boss Stefan Santos om marknadsföringssatsningen kring ”Loka likes L.A.” – och samarbetet med Rebecca & Fiona.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Publicerad: 10 Maj 2011, 10:21
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:11

Ämnen i artikeln:

JungRodeoRebecca FionaLoka

Igår, måndag, gick bloggen på Rodeo.net upp där dj-duon och artisterna Rebecca & Fiona i Lokas regi skickas till Los Angeles.

Bloggen är ett led i marknadsföringen av Lokas nya koncept ”Loka likes L.A” – som ska sälja de nya smakerna ”Peachy Peach”, ”Pineapple Crunch” och ”Coconut Dream”.

Stefan Santos, kategorichef för vatten på Spendrups, säger att lanseringen är ”väldigt viktig” och en av Lokas största i år.

– Loka Likes ger oss möjligheten att hämta inspiration från olika delar av världen, vilket görs både genom smak och visuell identitet. Denna gång reser vi till drömmarnas stad – L.A, säger han.

Tidigare har koncepten ”Loka likes Asia”, ”Loka likes Passion” och ”Loka likes Africa” varit lyckosamma för Loka.

– Vi är nu marknadsledare totalt sett och Loka är framförallt framgångsrik inom smaker, säger Stefan Santos.

Enligt Nielsen-siffror har Loka totalt (inom dagligvaruhandeln och servicehandeln) en marknadsandel på 30,5 procent, räknat i volymandelar. Samma siffra för Ramlösa 27,2 procent.

Rebecca & Fionas Loka-sponsrade blogg är en del i lanseringen av konceptet Loka likes L.A, som Loka har höga förhoppningar på.

– Det vi gör med Rebecca och Fiona är framförallt en digital aktivering där vi följer dem under två veckor i L.A. Vi syns på deras plattformar och de syns på våra.

– De är trovärdiga, inspirerande och engagerade. Därför har vi valt dem. Vi jobbar mycket med musik i samband med Loka och därför känns detta samarbete helt rätt för oss.

En traditionell marknadsföringskampanj ska även genomföras.

– Vi går även traditionellt med tv och print. Detta är en väldigt viktig lansering för Loka och en aktivering som går över hela sommaren.

Hur mycket vatten ska ni sälja med denna kraftsamling?

– Jag vill inte gå in på exakta volymer. Men detta är en satsning som lägger sig på toppen av vår försäljning, som dessutom blir omtalade och skapar ett högt engagemang.

Loka jobbar med reklambyrån Peakock samt mediebyrån Starcom. För Loka likes L.A. – och samarbetet med Rebecca & Fiona – är dock pr-byrån Jung den huvudsakliga partnern.

Ämnen i artikeln:

JungRodeoRebecca FionaLoka

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.