Kampanjer
Trots nysatsning – McDonald's behåller "I'm lovin it"
Publicerad: 5 januari 2015, 08:33
Leo Burnett ska föra in mer kärlek i "I'm lovin it"-budskapet.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Det var i augusti som McDonald's gick ut med nyheten att man planerade att förnya sin internationella varumärkesplattform. Efter en byråpitch valdes den Chicago-baserade reklambyrån Leo Burnett att förvalta uppdraget - ett samarbete som nu börjar bära frukt rapporterar sajten Adage.
Snabbmatskedjans mångåriga budskap "I'm lovin it" är kvar, men i en uppiffad version. Grundidén, som blir tydlig i den animerade filmen "Arch Enemies" som precis lanserats på tv och i digitala kanaler i USA, är att fokusera mer på kärleksbudskapet. I filmen får man se långvariga fiender så som Batman och Jokern, Smurfarna och Gargamel och Freddy Krüger och Jason mötas i sin kärlek för McDonaldsmaten.
I en video berättar McDonald's marknadschef i USA, Deborah Wahl, att den nya kommunikationsstrategin innebär ett skifte från; "A billion served" till "A billion heard". Att lyssna på kunderna och på deras feedback är fortsatt en av kedjans viktigaste uppdrag säger hon i videon.
Den nya kommunikationen kommer i ett läge då McDonald's har redovisat vikande försäljningssiffror ända sedan 2012, något som Dagens Media tidigare har berättat om.