Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Trots flyktingkrisen – färre vill ersätta julklappar med välgörenhet

Publicerad: 1 December 2015, 08:06
Uppdaterad: 8 December 2015, 21:14

Färre kan tänka sig att rata julklappar och istället skänka pengar till välgörenhet, enligt en undersökning som Novus gjort på uppdrag av Sveriges Annonsörer.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Känner du att gåvor till välgörenhet är en bättre idé än att lägga pengar på onödiga prylar till dina nära och kära i jul? Då är du inte ensam.

46 procent uppger att de kan tänka sig att ge bort pengar till välgörenhet istället för att köpa en julklapp, enligt en undersökning som Novus gjort på uppdrag av Sveriges annonsörer. 22 procent uppger att de redan gjort det och kan tänka sig att göra det igen. Tillsammans innebär det att 68 procent kan tänka sig att ersätta julklappar med pengar till välgörenhet.

Frågan som ställdes löd: "Skulle du kunna tänka dig att, privat, ge bort en penninggåva till välgörande ändamål som julklapp, i stället för att köpa fysisk julklapp?".

Men trots att världen upplever den största flyktingkrisen sedan andra världskriget är den siffran lägre än när Sveriges Annonsörer lät genomföra en liknande undersökning 2013. Då var siffran 72 procent.

Det är en liten förändring, vilket gör att man inte ska dra för stora växlar på resultatet. Men Sveriges Annonsörer tolkar det som att det finns en gräns för svenskarnas givmildhet.

– Jämför vi med för två år sedan ser vi inga större skillnader. Trots krig och flyktingkatastrofer tycks det finnas en gräns för hur mycket vi är villiga att avstå. Det ska bli intressant att följa utvecklingen, och se om resultatet håller i sig även längre fram, säger Jannice Borekull, vice vd och marknadschef på Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.

Som Dagens Media tidigare har berättat om vittnade många välgörenhetsorganisationer dock om ett sällan skådat engagemang, som också omsattes i gåvor, efter att bilden på den döde pojken Alan Kurdi publicerades tidigare i höst.

Sveriges Annonsörers undersökning visar även vilka organisationer som de som är beredda att skänka bort pengar istället för att handla julklappar i så fall skulle stödja. 2013 var Cancerfonden nummer ett. I år toppas listan av Läkare utan gränser, följt av Barncancerfonden och Cancerfonden.

Den största ökningen står FN:s flyktingorgan UNHCR för. 2013 uppgav bara tre procent att de skulle välja organisationen. Siffran för 2015 är 20 procent. Ökningen kan sannolikt kopplas ihop med den stora uppmärksamheten kring flyktingsituationen i Europa.

Läs undersökningen här.

Om undersäkningen

MÅLGRUPP:

• Män och kvinnor 18–79 år

• Riksrepresentativt urval från Novus Sverigepanel

GENOMFÖRANDE:

• Intervjuerna har genomförts via Novus webbuss.

• Fältperiod 19–25 november 2015

• Antal intervjuer: 1003 st.

• Deltagarfrekvens: 56 %

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.