Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

"Tror att många har fått upp ögonen för SSU"

Flera av SSU:s kampanjer har fått stor uppmärksamhet den senaste tiden. Nu senast för reklamfilmen "Never forget. To vote".


Publicerad 2014-05-14 13:23
Uppdaterad 2015-12-06 12:38

Ämnen i artikeln:

SSU

Dela artikeln:

I dag släppte SSU sin nya reklamfilm, där Rainer Höss, vars farfar avrättade judar i nazisternas koncentrationsläger i Auschwitz, medverkar.

Juan-Pablo Roa är kommunikationsstrateg på SSU berättar hur ungdomsförbundet fick idén till reklamfilmen:

– Den växte fram i ett bra samarbete mellan SSU, och två av Sveriges bästa byråer, våra vänner på Deportivo och Snask som ansvarat för regi och produktion. Den ökade nazismen är ett stort samhällsproblem som engagerar många unga och som samtidigt är tätt kopplat till EU-valet. Det är inte bara i Sverige utan även i Europa som vi ser högerextrema partiers framfart. SSU har också en lång historia att bekämpa nazism och högerextremism så ämnet var självklart.

Vilken respons har ni fått hittills?

– Det allra viktigaste för oss är att många unga, som kanske inte ens tänkt på att gå och rösta, faktiskt gör det. Det är den respons vi bryr oss om och vi hoppas att vi ser resultat den 25 maj, då så många som möjligt utnyttjar förmånen som är att få lov att rösta i demokratiska val.

Den senaste tiden har SSU gjort flera uppmärksammade kampanjer. Bland annat SSU-Jesus inför kyrkovalet, där KD-ledaren Göran Hägglund jämfördes med SD:s Jimmie Åkesson och Rysslands president Vladimir Putin.

– Jag tror att många har fått upp ögonen för SSU och vår kommunikation den senaste tiden. Vi påbörjade vårt arbete med kampanjer i och med kyrkovalet då vi gjorde den mest uppmärksammade kampanjen. Sedan dess har vi fortsatt. Det ger resultat, vi får många nya medlemmar och vår politik når ut. Men det viktigaste just nu är att många går och röstar i EU-valet.

Dante Thomsen

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.