Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Trendbrottet – mediemarknaden vänder uppåt

Publicerad: 17 februari 2015, 10:06
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:13

2014 blev ett bra år för digitalt, bio, radio och utomhus, visar IRM:s senaste rapport. Totalt växte mediemarknaden med 1,6 procent jämfört med året innan.


Ämnen i artikeln:

IRM

Under 2014 omsatte medieinvesteringarna knappt 32 miljarder kronor i Sverige. Det är en ökning på 1,6 procent jämfört med 2013, visar IRM:s summering av året som gått.

– Efter två år med krympande investeringar så vände medieinvesteringarna till tillväxt igen under 2014. Vi ser fortsatt att det framförallt är de digitala kategorierna som fungerar som motor för tillväxten, säger IRM:s vd Madeleine Thor i ett pressmeddelande.

Procentuellt sett ökade marknadsföringen i mobil (65 procent) och webb-tv (56 procent) mest. Även sökordsmarknadsföringen hade en bra tillväxt.

Även traditionella medieslag som radio, bio och utomhus hade en tvåsiffrig tillväxt och överträffade därmed förväntningarna.

Men, det är inte bara de digitala medierna som haft en bra utveckling under 2014, flera traditionella medier

– Nu summerar vi ett 2014 med tillväxt, vilket är glädjande. Men smolket i bägaren blev den svaga utvecklingen under det fjärde kvartalet, då investeringen backade med 1,3 procent jämfört med samma kvartal föregående år. Avgörande för utvecklingen under 2015 blir utvecklingen för reklaminvesteringen i tv, och den är svårbedömd i nuläget, säger Madeleine Thor.

LÄS ÄVEN:

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.