Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

Tre sponsrar Kents farväl

Tre är exklusiv samarbetspartner i sluttampen av Kents stora avskedsturné. Ligger bakom farväl-appen som används i showen.

Kent har inte för vana att låna ut sitt varumärke till kommersiella samarbeten. Under sluttampen av bandets avskedsturné, som just nu drar fulla arenor runt hela Sverige, görs dock ett undantag.

Det är nämligen mobiloperatören Tre som ligger bakom Kents officiella avskedsturnéapp som lanserades på bandets hemsida Kent.nu i dag.

Med appen, Den sista sången, vill Kent göra publiken till en del av showen under återstoden av turnén.

– Tillsammans har vi hittat ett bra sätt att engagera fansen och förhöja liveupplevelsen, kopplat till mobilen, säger Kalle Eliason, marknadsdirektör på Tre.

Alla som har biljetter till de sista konserterna under turnén uppmanas att ladda ner appen. Under utvalda låtar kommer apparna visa grafik som tillsammans blir en del av scenshowen.

Grafiken kommer att synas i alla mobiler som har appen igång, oavsett var de befinner sig när konserten pågår.

Appen innehåller också ett Kent-filter med skivomslag och textrader från låtar som användarna kan lägga på sina egna bilder och dela i sociala medier. I samband med turnéavslutningen – den 17 december i Stockholm – kommer en bildmosaik med samtliga bilder avtäckas, som en sista bild av bandet Kent.

– På så sätt blir appen också ett sätt för fansen att ta ett sista farväl av Kent, säger Niklas Turner Olovzon, kreativ chef på Passion Lab, som är huvudbyrå för kampanjen.

Dagen efter finalen kommer också ett sista farväl, i form av opublicerat och än så länge hemligt, material, att släppas via appen.

Tidigare samarbeten

Detta är ett av få reklamsamarbeten som Kent har gjort under sin karriär. Bandet har tidigare skrivit en antimobbinglåt för hjälporganisationen Friends, och har även gjort en kortfilm om försvunna människor tillsammans med tv-programmet "Efterlyst".

År 2007, när kommersiella samarbeten var ovanligare än i dag, blev det också stor uppståndelse i Musiksverige när Sony Ericsson, delägt av Kents skivbolag Sony, släppte en Kent-telefon fylld med bandets musik och bilder.

Att valet föll på Tre tror Niklas Turner Olovzon beror på bolagets satsning på musik och budskapet "Never stop sharing".

Vad betyder samarbetet för Tre?

– Musik är en del av Tres dna, och det är väldigt roligt att få göra detta. Vi har skapat en väldigt bra upplevelse, som kopplar ihop musiken och telefonen, och når ut med den till en relevant mågrupp för oss, säger Kalle Eliason.

Kampanjen kommer framför allt att spridas i Kents egna kanaler, bland annat Kent.nu, men även i några utvalda köpta kanaler.

– Förhoppningen är att sprida kännedomen så att så många konsertbesökare som möjligt laddar ner den redan till den första konserten, säger Niklas Turner Olovzon.

Appen kommer att premiäranvändas under Kents konsert i Malmö den 11 november.

Avskedsfilmen vann pris

Det var i mars i år som Kent via en video meddelade att bandet lägger ner efter en sista skiva och turné.

I samband med avskedsturnén skapades även sajten Kentipedia, gjord av B-Reel på uppdrag av Sony Music, där fansens egna bilder och filmer blandas med officiellt material från Kents karriär.

Avskedsfilmen, som är gjord av Indio, vann Folkets pris som årets bästa reklamfilm vid Roygalan förra veckan.

 

 

Arbetsgrupp Passion Lab

Elsa Stille, Kundansvarig projektledare

Christofer Wikmark, Produktionsledare

Niklas Turner Olovzon, Creative Director

Josefine Hådell, Copywriter

Peter Kaller, Art Director

Publicerad 2016-11-04 12.39Uppdaterad 2016-11-04 13.03

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: