Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Tre slår tillbaka mot KO

Publicerad: 18 Mars 2011, 07:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:17

KO stämmer både Tele2 och Tre för vad de anser vara lockpriser. Helt fel säger Tre.


Ämnen i artikeln:

Tre

Bakgrunden till stämningsansökan är, som dagensmedia.se skrev igår, att Konsumentverket i flera års tid mottagit anmälningar mot mobiloperatörernas "svårbegripliga och i övrigt vilseledande prisangivelser".

Vad KO främst vänder sig mot är annonser där ord som "gratis", "0 kr" och "på köpet" används om mobiltelefonen när kunden binder sig till ett abonnemang.

– Vi har försökt komma fram till en branschöverenskommelse men det har inte varit möjligt eftersom operatörerna inte har accepterat våra krav. Därför tvingas vi nu göra på det här sättet, sa Gunnar Wikström, jurist på KO till dagensmedia.se.

Problemet, enligt Gunnar Wikström, är att konsumenterna tror att de får något gratis, vilket han hävdar inte stämmer.

– Det operatörerna sparar in på mobiltelefonerna tar de istället igen i abonnemanget.

Erik Hörnfeldt, chef för press och information på Tre, är upprörd över anklagelsen och menar att telefonerna som följer med i abonnemanget verkligen är gratis.

– Det är samma pris på abonnemanget oavsett om du väljer en telefon eller inte. Vi har vanligtvis en god relation med KO och är måna om att följa de regler och lagar som finns. Det har vi gjort också i det här fallet och det verkar helt enkelt inte ha förstått att det inte finns någon extra kostnad i det här fallet, säger han.

Ett liknande mål som rörde annonser från optikerkedjorna har tidigare varit uppe i Marknadsdomstolen och blev friat i Marknadsdomstolen.

– Vi ser det som prejudicerande och är rätt så övertygade om att MD kommer att göra samma bedömning också i det här fallet.

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

Tre

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.