Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Tre:s app lyste upp Kents avsked

Publicerad: 19 December 2016, 15:20
Uppdaterad: 20 December 2016, 08:50

80 000 personer använde Tre:s app för att ta avsked av Kent. Nu vill Tre ta kampanjen vidare. "Vi har många idéer", säger marknadsdirektören Kalle Eliason.


Ämnen i artikeln:

TreKent

Det var på Kents egen önskan som Tre tog fram en officiell avskeds-app för sluttampen av avskedsturnén. Bandet, som tidigare bett hela publiken klä sig i vitt inför en konsert på Stadion, ville involvera publiken i konsertens ljusshow och behövde en samarbetspartner för att göra det möjligt.

Appen, som togs fram tillsammans med Passion Lab, lanserades inför Kents spelning i Malmö i november. Inför lördagens avskedskonsert på Tele2 Arena hade 80 000 laddat ner appen, och enligt Passion Lab användes den av 10 000 personer i publiken under konserten.

– Det blev ett mäktigt avsked med en fin aktivering. Ett lyckat avslut på bra aktivitet, säger Kalle Eliason, marknadsdirektör på Tre.

– Dessutom var det lite extra kul att Tre vara en så stor del av upplevelsen på Tele2:s hemmaarena.

Förutom ljuseffekten kunde fansen använda appen för att ta bilder av sig själva tillsammans med kända Kent-citat, och bli del av en stor Kent-mosaik. Hittills har 60 000 bilder laddats upp.

– Vi behövde 33 000 bilder för att skapa mosaiken, så där har vi överträffat förväntningarna med råge. Dessutom har betydligt fler än så delat bilderna i sociala medier, säger Niklas Turner Olovzon, kreativ chef på Passion Lab.

Tre stod också avsändare till Kents sista musikvideo, kortfilmen " Den sista sången" med klipp från avskedsturnén, som släpptes på söndagen. Filmen hade 100 000 visningar på Youtube det första dygnet

– Nu är den långa filmen ute och vi hoppas att den tar för sig. Nu tittar vi på hur vi kan förlänga den känslan. Lite längre fram kommer vi att summera kampanjen ur vår utgångspunkt, dels för internt bruk men även externt, säger Kalle Eliason.

– Det finns mycket innehåll som vi kommer kunna spinna vidare på, vi har en hel del idéer, säger Kalle Eliason.

Niklas Turner Olovzon:

– Kent-kampanjen är mitt i prick för Tre. Musiken är en stor del av varumärket och deras budskap "Never stop sharing", genom appen har de hjälpt fansen att dela sin kärlek till Kent.

Arbetsgrupp Passion Lab

Elsa Stille, Kundansvarig projektledare

Christofer Wikmark, Produktionsledare

Niklas Turner Olovzon, Creative Director

Josefine Hådell, Copywriter

Peter Kaller, Art Director


Ämnen i artikeln:

TreKent

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.