Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Tre Pollie Awards-priser till svenska byrån Reform Act

Publicerad: 20 Mars 2015, 09:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:08

Efter att ha nominerats i tävlingen Pollie Awards kan Reform Act nu åka hem med ett guld och två silver.


Ämnen i artikeln:

Reform Act

Kampanjbyrån Reform Act har vunnits tre priser i Pollie Awards. Kampanjen "Alkoholstör" för IOGT-NTO vann guld i kategorin "Best use of Humor" samt silver i kategorin "Best use of Internet".

– Alkoholstör är egentligen en ganska okänd kampanj, vilket hela tiden har varit tanken. Det har varit en kampanj som mest varit synlig för IOGT-NTO:s medlemmar och som gått ut på att påverka politiker, säger Jakob Ohlsson, en av Reform Acts grundare, till Dagens Media.

"Alkoholstör" byggde på att utkräva ett svar från politiker huruvida de vill skärpa lagstiftningen kring alkoholreklam och gjordes inför valet 2014.

– Frågar man personer i valtider vilken som är deras viktiga fråga så kan man inte ens mäta hur långt ner alkoholfrågan kommer. Därför sket vi i den allmänna agendan och fokuserade på politikerna, säger Jakob Ohlsson och fortsätter:

– Vi utvecklade konceptet "Alkoholstör" som är en fisk. Sedan försökte vi uppmuntra IOGT-NTO:s medlemmar att anmäla så mycket alkoholreklam som möjligt. Anmälningarna ökade med 800 procent under kampanjperioden.

Även kampanjen "Snapchat" som har gjorts för SSU fick pris. Kampanjen vann silver i kategorin "Best use of Humor". Upplägget var en klassisk talkshow som gjordes genom Snapchat.

– Det är ett väldigt roligt medie att jobba med. Dels för att så många unga använder sig av det men också för att det är ett medie som är icke statiskt. När något har visats så försvinner det. På det sättet är det väldigt lika mot hur gammel-tv fungerade innan det fanns videoinspelningar, säger Jakob Ohlsson.

Pollie Awards delas årligen ut av AAPC, The American Association for Political Consulants. I år delades det ut i New Orleans.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Reform Act

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.