Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Trasiga tidningar i Norrbotten

Publicerad: 7 Oktober 2013, 06:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:32

I dagens utgåvor av Norrländska Socialdemokraten och Norrbottens-Kuriren saknas redaktionellt innehåll på flera sidor. Aktionen är en del av en reklamkampanj.


Ämnen i artikeln:

Vinter

Det är förstasidorna och de fyra efterföljande sidorna som idag är tomma på journalistiskt innehåll.  Kampanjen är ett sätt att få läsarna att förstå att tidningarna behöver ta betalt för sitt innehåll.

– Folk reagerar väldigt starkt när det blir något fel i tidningen, när den inte kommer ut eller sajten inte fungerar. Så det är innehåll som folk vill använda sig av, men med prova-på-abonnemang och på nätet har journalistiken varit gratis i nästan 20 år. Det här ska vara ett wake up call, säger Ronny Olovsson, pr-chef och partner i reklambyrån Vinter, som ligger bakom kampanjen.

På en helsida i varje tidning förklarar chefredaktören efter de tomma sidorna varför tidningen ser ut som den gör, och lyfter dessutom upp vikten av mångfald och en fri press.

Förutom de tomma tidningssidorna blir det också traditionella annonser där personer som ofta förekommer i tidningarna förklarar att det är värt att betala sju kronor om dagen för att kunna läsa granskningarna av dem.

– Det här är ett sätt att prata om tidningsdöden.

NSD och NK ska snart dra igång ett digitalt abonnemang. Samtidigt passar tidningarna på att bilda Norrbottens Mediesällskap, ett medlemskap som ska ersätta både den gamla prenumerationen och kundklubben VIP.

– Genom ett medlemskap köper man dels en nyhetsförmedling och dels stödjer man en fri press.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Vinter

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.