Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Trappar upp datingkriget med tv-reklam

Publicerad: 21 december 2012, 06:30
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:00

För första gången väljer datingsajten Happypancake.com att gå ut i en stor reklamkapanj. Se filmen på dagensmedia.se.


Schibstedägda Mötesplatsen.se, Match.com, Edarling, Parship.se och Firstdate.com är några av aktörerna på den svenska marknaden för nätdejting som historiskt sett lagt mest pengar på reklam i landet.

Nu inleder Happypancake.com – som sedan 2007 erbjuder gratis nätdejting – för första gången en reklamoffensiv.

– Vi har tidigare inte gjort reklam utan vuxit organiskt. Nu börjar vi med tv-reklam för att öka kännedomen framförallt ute i landet. Nätdejting är ganska storstadsbaserat, säger Sebastian Malmberg, marknadschef för Happypanncake.com.

Sajten tjänar sina pengar på annonsörer, både via annonsnätverk och premiumkunder.

– Vi erbjuder annonsörerna möjligheten att nå en väldigt aktiv grupp: singlar.

Kampanjen går uteslutande i Kanal 5 och består av tre filmer framtagna tillsammans med produktionsbolaget Spitfire. På självaste julafton är det tänkt att Kanal 5:s tittare ska nås av budskapet att ”Sveriges största datingsajt” har över 200 000 aktiva medlemmar och dessutom är gratis. Ett påstående som har potential att uppröra konkurrenter.

– Allt handlar om hur du definierar aktiva medlemmar. Spraydate, som hållit på längst, har väldigt många medlemmar. Men tittar man på aktiva medlemmar är vi störst. Tills någon annan bevisar motsatsen kan vi stå för det påståendet, säger Sebastian Malmberg och tillägger:

– Vi är helt öppna med vår statistik.

Mötesplatsen.se har en annan strategi.

”Mötesplatsen uppger aldrig antalet medlemmar eftersom vi inte anser att det säger något om hur stor sannolikhet det är att du hittar den rätte”, skriver de på sin sajt. Istället hänvisar Mötesplatsen.se till hur många användare som loggar in ”under en vanlig dag”. Den siffran ska vara omkring 40 000.

<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/OQwlPdBq-tQ" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.