Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Traderas nya reklamkoncept "Happy Hunting" är redan varumärkesskyddat

Publicerad: 2 December 2015, 08:29
Uppdaterad: 18 December 2015, 09:58

Fredrik Lundberg, på News55 äger rätten till varumärket: "Ska koppla in jurister".


Ämnen i artikeln:

Tradera

Som Dagens Media tidigare skrivit om storsatsar Tradera på sitt nya reklamkoncept Happy Hunting och inleder även sin största reklamsatsning någonsin. Men nu berättar Fredrik Lundberg, på News55 för Dagens Media att han redan äger rätten till varumärket.

Han registrerade tillsammans med sin kollega Tobias Fagerlund, varumärket Happy Hunting i december 2014 efter att Fredrik Lundbergs bok "Happy Hunting" släppts och rätten ligger i Tobias Fagerlund bolag Invika AB. Varumärkesskyddet innefattar bland annat böcker, kokböcker och kläder.

Till Dagens Media säger Fredrik Lundberg att han blev överraskad när han såg reklamkonceptet.

– Jag blev inte överlycklig när jag såg det, så mycket kan man väl säga. Det var just därför vi varumärkesskyddade titeln, vi ville inte att den skulle förekomma i andra sammanhang, säger Fredrik Lundberg till Dagens Media.

Han menar även att det är konstigt att ingen på varken Tradera eller Masscreation hört av sig till honom.

– Det hade väl varit på sin plats med ett samtal. Hade de bara googlat på "Happy Hunting" så hade de fått upp min bok. De hade även lätt kunnat ta reda på att varumärket är skyddat.

Hur ska du ta detta vidare?

– Vi får se, men jag ska i alla fall koppla in jurister så får de se hur läget är och vilka åtgärder vi kommer att vidta.

Marcus Almén, ansvarig för varumärksaktivering på Tradera, skriver i ett mejl till Dagens Media:

" Orden 'happy hunting' är en uppmaning på engelska och ett allmänt uttryck som används i väldigt många sammanhang. "

Och menar att det är inte är någon som varit i direktkontakt med Tradera om detta ärende.

" Med andra ord kan vi inte uttala oss vidare förrän vi vet vem som har gjort påståendet eller nämnt vilka rättigheter det handlar om. "

Frida Nygren

frida.nygren@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Tradera

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.