Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Toyotas skylt ska få stressade föräldrar att tänka till

Publicerad: 14 December 2016, 06:00
Uppdaterad: 13 December 2016, 15:08

Skylten som ska ge föräldrar en påminnelse om att ta det lugnt och inte stressa, särskilt i områden där det finns barn.

Skyltarna "Barn utanför bilen" ska få föräldrar att tänka till och ta det extra lugnt i barntäta områden. Saatchi & Saatchi Stockholm ligger bakom kampanjen, förra året var de med och tog fram Toyotas hyllade och prisade kampanj "A SIRIous message".


Ämnen i artikeln:

Saatchi Saatchi

Toyota vill få småbarnsföräldrar att se sig själva i backspegeln och påminna föräldrar om att det inte bara är deras egna barn som ska föras säkert till skolor och dagis.

För att förmedla budskapet har Toyota tagit fram sin egen variant av "Barn i bilen-skylten". Sett från utsidan av bilen är texten på skylten sig lik men inifrån bilen går texten "Barn utanför bilen" att läsa.

Problemet med fortkörare utanför skolor är stort, enligt Toyota som tagit del av en ny undersökning från Motormännen. Mer än varannan bilförare kör för fort på sådana sträckor.

Genom uppdatering hoppas Toyota på att föräldrar ska tänka till och se sig för extra noggrannt. Bakom kampanjen står byrån Saatchi & Saatchi Stockholm.

– Toyota ligger i framkant när det kommer till avancerade säkerhetssystem. Men ansvaret för barns säkerhet kan inte enbart överlämnas till tekniska system. Föraren måste också ta sitt ansvar. Den uppdaterade skylten är ett sätt att kommunicera med stressade föräldrar som slentrianmässigt kör för fort i områden som de tycker sig känna väl till, säger Jan Casserlöv, marknadschef på Toyota Sverige, i en kommentar.

Det är inte första gången som Saatchi & Saatchi tagit fram kampanjer för Toyota. Förra året gjorde Toyotas kampanj "A SIRIous message" dundersuccé, den hyllades internationellt och tog hem guld i radio under Guldägget 2015.

Även i den kampanjen ligger fokus på just säkerheten. Syftet med kampanjen var att få folk att tänka efter innan de använder mobiltelefonen under körning, och på så vis minska risken för trafikolyckor.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Saatchi Saatchi

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev