Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Tomma stolar blir fyllda i Barncancerfondens nya film

Publicerad: 19 Augusti 2013, 07:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:37

Barncancerfonden och Ingo lanserar en ny kampanjfilm i samband med skolstarten. En tom stol i klassrummet ska få fler att skänka gåvor till organisationen.


Det redan inarbetade reklamkonceptet med de tomma blå stolarna har vidareutvecklats av reklambyrån Ingo.

– Vi vann ju Barncancerfonden på pitch förra året och skulle förvalta men utveckla konceptet med de blå stolarna och det att tre av fyra överlever cancer. Men vi ville göra det på ett positivt sätt. Den blå stolen är tom men ska alltid bli fylld. Det går att utrota cancer men vi behöver mer pengar. Vår kommunikation gå ut på att den blå stolen till en början verkar vara tom, men blir full. Grundkommunikationen utgår från hopp, säger Christina Knight, cretive director på Ingo till Dagens Media.

Till sin hjälp hade byrån regissören Simon Kaijser, som står bakom den uppmärksammade serien "Torka aldrig tårar utan handskar".

– Han har gjort ett fantastiskt jobb, helt utan arvode eftersom han blev så engagerad. Och den lilla killen som spelar huvudrollen heter Jakob och har själv cancer. Det blev extremt starkt, han har själv uttryckt att han ville vara med och hjälpa till, säger Christina Knight.

Kampanjen är tänkt som en upptakt till den internationella barncancermånaden som infaller i september.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.