Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Toalett-tåg ska öka kunskapen om överaktiv blåsa

Publicerad: 29 September 2015, 13:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:50

Tunnelbanetåg i Stockholm inreds som toalett för att minska tabu kring överaktiv blåsa.


Läkemedelsföretaget Astella vill belysa problemet med överaktiv blåsa och uppmuntra fler att söka hjälp.

Därför kommer ett av tunnelbanetågen på SL:s gröna linje att bli ett toalett-tåg nu under hösten.

Utsidan är uppmärkta med budskapet ”Hinner du?” medan insidan av vagnarna är inredda med detaljer som påminner om en riktig toalett.

Det är reklambyrån Relevans som har tagit fram kampanjen och projektledare Sophia André Klingspor säger att poängen med toalett-vagnarna är att lyfta fram hur drabbade ofta önskar att de hade just så här nära till en toalett.

– Inkontinens är ett slags handikapp som inte syns på dig. Många drabbade kanske inte ens åker tunnelbana, just för att de ständigt måste ha nära till en toalett. Det är otroligt belastande och därför viktigt att slippa känna sig ensam med sitt problem. Vi kände att greppet med toalett-tåget var ett bra sätt att nå ut och visualisera problematiken, säger Sophia André Klingspor till Dagens Media.

För att underlätta för de som vill söka hjälp hänvisas resenärer i vagnarna vidare till informationssajten blåsan.se som uppdateras med nyheter, tips och råd.

Man har även en stationskarta där olika läkarmottagningar som jobbar med inkontinens och överaktiv blåsa är uppmärkta.

– Vi hoppas på att skapa uppmärksamhet kring problematiken och även framkalla ett litet leende, som kan behövas när det gäller sådant som kan kännas pinsamt. Självklart hoppas vi också på att kampanjen leder till att fler vågar söka hjälp, säger Sophia André Klingspor.

Kampanjen kommer att pågå till januari 2016.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.