Kampanjer
Tjurkonstnär kallar "The fearless girl" för pr-trick
Publicerad: 13 april 2017, 06:07
Uppdaterad: 13 april 2017, 06:08
Statyn "The Fearless Girl" ska lyfta att företag med kvinnor i toppositioner presterar bättre ekonomiskt. Foto: Business Wire/Federica Valabrega
Mannen bakom Wall Streets kända "tjurstaty" rasar över att "The fearless girl-statyn" får stå kvar – men New Yorks borgmästare går till motattack.
I samband med internationella kvinnodagen den 8:e mars placerades en nya staty utanför Wall Street i New York, något som Dagens Media har berättat om tidigare.
Framför den välkända tjurstatyn "Charging bull" står nu "The fearless girl" – en staty i form av en bestämd flicka med händerna i sidorna.
Statyn är tänkt att symbolisera styrkan i kvinnligt ledarskap och är en del i en kampanj av kapitalförvaltningsbolaget SSGA. Bakom pr-kuppen står reklambyrån McCann New York.
Stadens borgmästare, Bill de Blasio, har sedan tidigare beslutat att statyn ska få stå kvar till och med februari nästa år – något som har fått konstnären bakom "Charging bull-statyn" att rasa, skriver Adweek.
I en intervju med The Washington Post kallar konstnären, Arturo Di Modica, statyn för reklam och inte ett konstverk. Han säger även till tidningen att han kommer hålla en presskonferens om statyn som han säger sattes upp utan hans tillåtelse.
Värt att tillägga är att Arturo Di Modica själv installera sin staty utan tillstånd under en natt.
Konstnärens uttalande i tidningen har fått borgmästaren att reagera starkt:
Men borgmästaren har fått mothugg av vissa som menar att statyn endast är reklam:
Reklambyrån McCann New York har avböjt att kommentera saken.