Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Tjörn ställs mot Bahamas i ny kampanj

Publicerad: 5 Maj 2015, 06:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:02

Tjörns kommun följer upp sitt "Tjörnsmognadstest" med en ny kampanj signerad Sturm & Drang.


Ämnen i artikeln:

Guldnyckeln

I årets upplaga av Guldnyckeln var Tjörns kommun och byrån Sturm & Drang nominerade för sin kampanj "Är du Tjörnsmogen", som skulle övertyga barnfamiljer att flytta till Tjörn. Nu följer den lilla västsvenska kommunen upp kampanjen, den här gången genom att jämföra Tjörn med Bahamas.

– Vi ville fortsätta på ett roligt koncept med glimten i ögat och samtidigt utveckla det. Tjörn är en ö, det är tydligt och vi har också det i vår vision, ögreppet. Det finns ett starkt värde i det, säger Eva-Karin Ohlsson, informationschef på Tjörns kommun, till Dagens Media.

– Men vi kan inte vara så tråkiga att vi bara jämför oss med andra kommuner, utan vi jämför oss med andra öar. Tjörn är en stor turistdestination, liksom Bahamas.

Målet med kampanjen, som listar en rad saker som finns på Tjörn men inte Bahamas, är att locka unga i åldern 25-35 att överväga att flytta till kommunen när de funderar på var de ska bosätta sig.

– Vi är kanske inte det första alternativet men vi har mycket att erbjuda den som är intresserad. Det är det vi vill berätta.

Hur viktigt är bra kommunikation för att locka nya invånare?

– Det är jätteviktigt och jag tror att det kommer att bli ännu viktigare för alla kommuner i framtiden, säger Eva-Karin Ohlsson, och fortsätter:

– Självironi kanske är lite "tjörnskt", vi kan skoja med oss själva och i reklamsammanhang och kommunsammanhang är det ovanligt. Vi ska naturligtvis vara väldigt korrekta i allt vi gör men är man en mindre kommun får man ta i lite för att synas. Det räcker inte att säga klyschorna "här får du bättre livskvalitet", man måste spetsa till det och våga göra det.

Kampanjen "Tjörn vs Bahamas" kommer att synas på stortavlor runt om i Göteborg, bland annat vid Ullevi samt på Tjörn under sommaren. Den digitala delen av kampanjen utgörs av ett sajt där man kan se för- och nackdelar med de båda öarna.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Guldnyckeln

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev