Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Tippa schlagern hos Telia

Melodifestivalsponsorn Telia låter tittarna tippa vinnarna och jämföra sina kunskaper med schlagerexperten Bert Karlsson.

Rebecka Lindberg


Publicerad: 03 Februari 2012, 09:09
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:26

Ämnen i artikeln:

MelodifestivalenTeliaBaluba

På kampanjsajten "Vem vinner" kan tittarna förhandstippa vinnarna i deltävlingen, och tävla mot varandra i tv-soffan eller på Facebook.

– Vi vill engagera folk i hemmet och det här är en plattform för att uttrycka vad de tycker, säger Johanna Liljegren, digital projektledare på Baluba, som har gjort kampanjen tillsammans med Telia.

Tävlingsdeltagarna får rangordna låtarna och gissa vilka låtar som går vidare till final och delfinalerna. Det går att förhandstippa men också att ändra sina val under programmets gång. Tävlingen finns anpassad för dator, mobil och ipad.

Efter varje tävling får spelarna poäng utifrån hur likt deras resultat är det faktiska. Genom att skapa olika grupper kan man tävla mot varandra.

Det är framför allt genom de intresserades engagemang att bjuda in varandra i grupper, till exempel via Facebook, som Telia hoppas nå ut med tävlingen.

– Vi har dels flyers som vi delar ut lokalt i butiker, dels annonsering i Metro, men framför allt hoppas vi på word of mouth, säger Johanna Liljegren.

Förutom att få statisk om vilka som flest i Sverige tippat på kan man jämföra sig med ”proffstyckarna” Bert Karlsson, Hanna Eklöf och Sanna Nielsen.

Varje vecka utses en vinnare som får en Samsung galaxy och när hela festivalen är över får den med högst poäng ett Samsung led-TV och ett hemmabiosystem.

Ämnen i artikeln:

MelodifestivalenTeliaBaluba

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.