Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Timbuktus manager Björn Barnekow om Spring-kampanjen: " Det är ett högt spel"

Publicerad: 1 februari 2014, 07:02
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:08

Björn Barnekow är Timbuktus manager och en av hjärnorna bakom upphaussade "Spring140131"-kampanjen.


För ett par veckor sedan började det dyka upp klistermärken, affischer och videoklipp på springande kändisar på Youtube med budskapet "Spring140131".

Spekulationerna kring vem som låg bakom kampanjen har varit många i sociala medier. Igår stod det klart att kampanjen var lanseringen av artisten Timbuktus nya singel "Spring". Björn Barnekow är Timbuktus manager:

– Det handlade mycket om att vi ville göra något annorlunda och förhoppningsvis lite innovativt. Det gick ut på att skapa nyfikenhet kring släppet, säger han.

Björn Barnekow är en av hjärnorna bakom lanseringskampanjen - som blev större än han planerat.

– Vi tänkte att det vore skitcoolt att göra teasers inför släppet och pratade med folk det fanns en relation till eller som var knutna till låten på ett eller annat sätt. Vi brainstormade lite namn inledningsvis, men det var inte bestämt hur många teasers det skulle bli på förhand, så det var en väldigt levande kampanj på det sättet. Att Veronica Maggio och Chords skulle avsluta kampanjen kom vi fram till längs vägen eftersom Veronica är samplad i låten och Chords producerar. Mycket har arbetats fram organiskt.

Hur fick ni kändisarna att ställa upp?

– Alla är vänner till Jason eller någon av oss på managementsidan. Tanken var också att ta folk som inte nödvändigtvis var solklara och som, med ett par undantag, låg lite utanför den innersta kretsen. Annars hade det blivit tydligt ganska snabbt, säger Björn Barnekow.

På Instagram har man kunnat se bilder på folk i "Spring140131"-tröjor och till P3 Guld, samt Norges motsvarighet till Grammisgalan, gjordes dörrhängare med samma budskap. Ett stort team från managementbolaget och skivbolaget Warner har jobbat med kampanjen, tillsammans med norska artisten och managern Gunnar Greve.

Björn Barnekow säger själv att han är förvånad att avsändaren inte avlöjades tidigare.

– Vi bad ju folk att inte säga något. Folk respekterade vad vi försökte göra och tyckte det var roligt tror jag. Man vill ju någonstans spekulera och tänka, det drar igång fantasin. Jag gillar tanken på den här typen av kampanjer om det görs på ett snyggt sätt, sen går det ibland överstyr.

Vad har ni fått för reaktioner?

– Än så länge har vi bara sett jättemycket positiva reaktioner, folk har varit lyriska. Det är en streetsingel som ska sätta tonen för nya plattan och nu känns det att vi är på ett bra ställe.

Måste man göra så här för att sticka ut i musikbranschen?

– Det ger såklart en annan effekt, men jag skulle inte säga att man måste. I slutändan är det ändå musiken som betyder något. Om inte den lever upp till hypen så får det fel effekt. Så på sätt och vis är det ett högt spel. I det här fallet var vi sjävlklart väldigt övertygade om att folk skulle uppskatta låten och videon, men det är ju omöjligt att säga på förhand.

Vad ska du göra i helgen?

– Det är ett enkelt svar – jag kommer nog att sitta och jobba lite men försöka ta så mycket ledigt som möjligt. Det har varit väldigt intensiva veckor sen vi drog igång arbetet med den här kampanjen och de helger som man faktiskt kan dra ner lite på takten är ganska lätträknade, så jag tänkte passa på nu.

Hur ser din mediekonsumtion ut en helg?

– Det är Twitter och Facebook någon gång och tv. Om jag jobbar hemifrån brukar jag ha på tv:n i bakgrunden, även om jag har på musik, så den existerar där någonstans. Tittar fokuserat gör jag på Netflix eller HBO i datorn. Den här helgen blir det nog mycket film, blandat med jobb.

Lyssna på Björn Barnekows lördagslista här:

<iframe src="https://embed.spotify.com/?uri=spotify:user:dagensmedia:playlist:1jHvDWihSM2XgwHducPOuN" width="300" height="380" frameborder="0" allowtransparency="true"></iframe>

Björn Barnekow

Aktuell: Ansvarig för Timbuktus lanseringskampanj "Spring140131"

Yke Manager för Timbuktu på OBA Management

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev