Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Till attack mot tobaksreklam

Publicerad: 4 december 2012, 05:42
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:02

A non smoking generations twitterkampanj ska få fler att anmäla tobaksreklam i sociala medier. "Vi har sett mycket otillåten reklam", säger generalsekreteraren Elin Ramfalk.


Antirökorganisationen har kartlat marknadsföringen av cigaretter och tobak i sociala medier, och konstaterar att den duggar tätt trots reklamförbud.

– Marknadsföring av tobaksprodukter får bara ske där produkterna säljs, men vi har hittat mycket reklam för både cigaretter och snus på Facebook, Twitter och Youtube, utan varningstexter eller åldersgränser, säger A non smoking generations generalsekreterare Elin Ramfalk.

Nu startar organisationen en twitterkampanj, #anmältobaksreklam, för att få fler att anmäla otillåten tobaksreklam i sociala medier till Konsumentverket.

– Konsumentverket är tillsynsmyndighet till tobakslagen, men kan inte själva anmäla misstänkt otillåten reklam. Vår förhoppning är att fler ska anmäla, och att fler ska få upp ögonen för att ungdomar ständigt exponeras för tobaksreklam i sociala medier, säger Elin Ramfalk.

Ett exempel hon gärna vill att Konsumentverket tittar på är Swedish match twitterkonto, där bolaget regelbundet berättar om nya smaker och den nya snusbutiken Svenskt snus i Stockholm.

– Tobakslagen behöver skärpas och anpassas efter de nya förutsättningarna i sociala medier.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.