Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Tiggarbrevet lockade tillbaka prenumeranterna

Publicerad: 10 september 2010, 06:47
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:39

När det var dags att locka tillbaka Classic Motors gamla prenumeranter valde byrån One Media ett lite annorlunda anslag.


Ämnen i artikeln:

One Media

De som inte svarade eller tackade nej till en förnyad prenumeration via telefon fick ett personligt brev hemskickat, undertecknat av tidningens chefredaktör Thomas Sjölund.

– Det här har blivit en väldigt framgångsrik ekvation. Samtidigt som det är en riktigt bra kampanj visar den också på de trender som vi har inom direktreklam. Ju mer personlig du kan vara desto mer får du mottagaren att känna att det är ett exklusivt erbjudande, säger Magnus Widgren, vd på One Media.

Enligt Magnus Widgren går ”tiggarbreven” dubbelt så bra som tidigare kampanjer. Han vill inte ge exakta siffror men avslöjar att en övervägande majoritet väljer att teckna ett nytt avtal för 12 nummer.

– Utmaningen när man vill få tillbaka en prenumerant är att sälja in en längre prenumeration. Vanligt är att erbjuda tre nummer till reducerat pris men nu valde vi att istället erbjuda sex eller tolv nummer.

Magnus Widgren menar att det finns bra möjligheter för den här typen av personligt anslag framför allt i de digitala kanalerna, men det går även relativt enkelt i trycksaker vilket den här kampanjen visar. Att man inte har använt det här tilltalet i så stor utsträckning tidigare tror Magnus Widgren beror på att det ofta slarvas med gamla prenumeranter.

– Många tidningar jagar hela tiden efter nya prenumeranter men ibland kan det vara klokt att gräva där man står. Det visade sig i alla fall vara framgången i det här fallet. Jag tror att många tidningar skulle må bra av at ttitta på sin relationsmarknadsföring.

Arbetsgrupp

Projektledare: Joel Holmer

Produktionsledare: Anders Olsberg

AD: Per Blomqvist

Copywriter: Eddie McNamara

Kund: Egmont Tidskrifter, Michael Jensen och Anna Fahlén

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

One Media

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev