Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

The One Show i samarbete med Guldägget

Publicerad: 25 September 2009, 05:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:13

Amerikanska The One Show diskuterar ett samarbete med Guldägget.


Som ett led i att stötta lokala reklamtävlingar diskuteras ett samarbete mellan The One Show och Guldägget. Exakt hur ett samarbete skulle kunna se ut är dock oklart.

- Vi samtalar till exempel om att bidrag i Guldägget också ska tävla i The One Show, säger Mary Warlick, vd på The One Club, som är på besök i Sverige för att bland annat visa organisationens omtalade film "Art & Copy".

Det är första gången som The One Show samarbetar med en lokal reklamtävling.

- Jag tycker att det är viktigt att stödja lokala reklamtävlingar eftersom de ger en gemenskapskänsla. Ett samarbete med Guldägget skulle stärka både dem och oss.

The One Club har just nu ytterligare två svenska samarbeten. Dels anordnar organisationen en utbildning i samarbete med Hyper Island och dels har Berghsstudenter fått ta fram kampanjen för nästa års The One Show.

Under augusti och september har 14 olika studentgrupper tagit fram kampanjer som ska få byråerna att anmäla sig till The One Show.

- Vi såg så många jättebra idéer. Vi valde ett förslag som är enkelt, men grafiskt mitt i prick på briefen. Dessutom är det genomförbart.

Kampanjen ska rulla ut internationellt i oktober. Förhoppningen är även att lansera den med en fest på plats i Stockholm. Vanligtvis får en etablerad reklambyrå ta fram kampanjen, men Berghsstudenternas vinster vid årets upplaga av The One Show banade väg för eleverna. Bland annat vann elever vid skolan två guld, två silver och två brons.

- Många byråer har dragit ner på personalen så de som är kvar har väldigt mycket att göra. Då kom förlaget att låta elever göra kampanjen upp vid ett styrelsemöte.

Liksom de flesta i branschen känner The One Show av lågkonjunkturen. Vid årets tävling minskade bidragen med cirka 10 procent, och till nästa år räknar Mary Warlick med en minskning på uppåt 20 procent.

- Årets minskning kom främst från amerikanska byråer. Men vi fortsätter att växa i Europa och Asien, vilket motverkade minskningen lite.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.