Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

The North Face kampanjar för lika lön och synlighet i idrottsvärlden

Publicerad: 20 April 2018, 11:52
Uppdaterad: 20 April 2018, 13:23

Bild 1/4  

Klädvarumärket lanserar plattformen “Move Mountains,” där berättelser om kvinnliga atleter ska samlas och spridas. Lanseringen är del i en global kampanj för skapa lika lön och synlighet i idrottsvärlden.


I Sverige visar en nyligen genomförd undersökning ( SVT, december 2017) att idrottsmän i genomsnitt tjänar 72 gånger mer än idrottskvinnor. Dessutom visar Forbes lista över högst betalda atleter i världen 2017 att det inte finns en enda kvinna på topp 50-listan. På hela listan totalt finns bara en kvinna med.

För att uppmärksamma och motverka denna ojämställdhet lanserar klädvarumärket The North Face nu plattformen “Move Mountains.” Målet är att samla och sprida berättelser om kvinnliga atleter som utmanar normer och gränser för vad som är möjligt. Syftet är att inspirera nya generationer kvinnliga äventyrare genom ökad representation.

– Globalt hoppas vi uppnå en förändring i hur man ser på kvinnliga atleter. Vi tror kvinnor inspirerar kvinnor och vi vill göra kvinnliga prestationer synliga för stora massan. Vi visar upp våra atleter, men vill bjuda in till att låta alla visa upp vem som inspirerar dem, mammor till exempel. Vi hoppas få fram kvinnor och ge dem den uppmärksamhet de förtjänar. De finns redan där men vi vill att det ska kommuniceras och delas, säger Camilla Hessel, nordisk marknadschef på The North Face, till Dagens Media.

I initiativet lyfts ett flertal svenska kvinnliga äventyrare fram tillsammans med internationella stjärnor. Bland annat alpinisten Hilaree Nelson, klättrarna Ashima Shiraishi och Margo Hayes, samt ultralöparen Fernanda Maciel. Utöver dessa väljer The North Face att också lyfta aktivisten och skådespelerskan America Ferrera, NASA-forskaren Tierra Guinn Fletcher och musikern Madame Ghandi.

Företaget inför samtidigt lika representation av män och kvinnor i all marknadsföring och utjämnar löneskillnaderna mellan män och kvinnor i sitt atlet-stall.

Jämställdhet har varit på kartan ett tag, varför gör ni detta först nu?

– För oss tar en kampanjplanering en oändlig tid. Själva startskottet för kampanjen och interna arbetet påbörjades egentligen för över ett år sedan borta i huvudkontoret i USA. Det är klart att det här definitivt ligger i tiden också och har varit högst aktuellt länge. Det är hög tid att vi såväl som alla andra tar tag i det, säger Camilla Hessel och fortsätter:

– I samband med kampanjen insåg vi att vi att även behöver titta inåt. Vi står inte och hävdar att vi är perfekta utan snarare tvärtom.

The North Face kommer även påbörja ett arbete där blicken är vänd inåt. Målet är att arbeta proaktivt för lika löner mellan sina manliga och kvinnliga atleter. Idag är verkligheten i världen en annan.

Hur kommer ni arbeta mer med blicken vänd inåt?

– På många olika sätt. Dels med atleterna gällande lön och representation. Sen ser vi också över våra arbetsgrupper. Män är väldigt överrepresenterade i denna bransch och vi kommer arbeta för att få en bra balans där. I samband med det arbetar vi med att lyfta fram kvinnor i organisationen, säger hon och fortsätter:

– Mycket av arbetet är också att ändra på enkla rutiner och vardagssysslor, exempelvis klädkollektioner. Ofta har det lags ner mer tid på herrkollektionerna. Damkollektionerna har inte varit sämre eller en anpassad variant av herr. Men herrkollektionerna har dominerat och synts mer långsiktigt. Det är en grej vi arbetar för att vända på. 

Hur står sig Sverige i detta sammanhang?

– Det är samma i svenska The North Face, överrepresentation av män genomsyrar organisationen. Generellt för idrottare i Svergie är det svårt att svara på. Klart att Sverige har kommit en lång väg i jämställdhet, men just här är vi inte framme hela vägen, Camilla Hessel.

Christopher Karlsson

christopher.karlsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.