Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

The Cardigans frontar Stims nya kampanj

Sami och Stim vill visa på vilken roll musiken har för hur vi upplever världen. Det genom en musikvideo med The Cardigans – utan musik.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 25 September 2017, 07:41
Uppdaterad: 25 September 2017, 13:39

Ämnen i artikeln:

Stim

Med initiaitvet "Riktig musik" vill upphovsrättsorganisationerna Sami och Stim uppmärksamma värdet av upphovsrättsskyddad musik.

Först ut i kampanjen var E-Type, sedan Backyard Babies – och nu har turen kommit till The Cardigans och deras kanske största hit "My favourite game".

Målgruppen är näringsidkare som spelar musik i sina lokaler: gym, kaféer, restauranger och butiker. Syftet är att uppmärksamma dessa på fördelarna med att spela "riktig" musik, till skillnad från så kallad friköpt musik utan tydliga avsändare.

Videon är ljudlagd av mannen bakom fenomenet "musicless music videos": Mario Wienerroither.

"Musicless music videos" uppstod när Mario Wienerroither beslöt sig för att börja lägga ljudeffekter istället för musik på populära musikvideor. Den mest sedda är hans version av David Bowies och Mick Jaggers "Dancing in the Street".

Nu har han alltså gjort samma sak med The Cardigans och "My favourite game".

Genom att göra just "musicless music videos" vill Sami och Stim visa på vilken roll musiken har för hur vi upplever världen.

– I våras lanserade vi första vändan av "Riktig Musik", "Riktiga Känslor" för att visa på värdet av riktig musik. Ett medvetet musikval gör stor skillnad  både i kundupplevelse och försäljning - och inte minst, bidrar även musikvalet till en motiverande arbetsmiljö för dina anställda, säger Peter Lindström, chef Members & Market på Stim, i ett pressmeddelande.

Bra och relevant musik gör att kunder vill spendera mer och att anställda trivs bättre, skriver organisationerna i pressmeddelandet, och lutar sig mot en undersökning från HUI Research i samarbete med Soundtrack Your Brand från 2016.

Enligt undersökningen ökade snittförsäljningen i en restaurangkedja med 9,1 procent när man spelade varumärkesanpassad musik i lokalerna. På motsvarande sätt säger 44 procent av de tillfrågade i en undersökning från Demoskop, 2011, att de skulle lämna en offentlig miljö, butik eller liknande om de spelar "fel" musik.

Kampanjen "Riktig musik. Riktiga känslor" är framtagen av Lennox PR och kommer att spridas i sociala medier och i Samis och Stims egna kanaler, samt på kampanjsajten.

Ämnen i artikeln:

Stim

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.