Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Testkör Volvos nya XC90 – i virtual reality

Publicerad: 14 November 2014, 12:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:22

Svenska digitalbyrån R/GA står bakom Volvos virtual reality-satsning.


Det är sedan tidigare känt att Volvo cars har planerat att använda Googles virtual reality-glasögon Google Cardboard i sin marknadsföring

Nu lanseras projektet tillsammans med den svenska digitalbyrån R/GA. I USA finns sedan igår möjligheten att via Google Cardboard testköra den nya modellen XC90, långt innan den finns tillgänglig för den amerikanska marknaden.

Efter att man laddat ner Volvos egna virtual reality-app, Volvo reality, och kopplat ihop Google Cardboard-glasögonen med sin smartphone kan användaren kliva in i bilen, titta runt i den, och även ta den på en åktur.

– Med hjälp av Google Cardboard kan vi leverera en upplevelse som är så mycket rikare än med film eller bild. Vi kan nu förflytta människor in i en 360-graders värld där de kan utforska och uppleva nästa generationens lyx SUV:ar, flera månader innan de når handeln, säger Bodil Eriksson, produkt- och marknadschef för Volvo Cars Nord Amerika, i ett pressmeddelande.

Volvo reality kommer än så länge endast att finnas tillgänglig i USA via Android. Det är i dagsläget oklart om projektet når den europeiska marknaden.

Anton Andersson

anton.andersson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.