Gå direkt till textinnehållet
SökKontaktAnnonsera
Prenumerera

Kampanjer

Telias kampanj bryter mot EU:s regler om ett öppet internet

PTS slår fast att Telias kampanj och erbjudande om fri surf bryter mot EU:s regler om ett öppet internet. All internettrafik ska behandlas likvärdigt när slutanvändarens "datatak" uppnåtts.


Publicerad 2016-12-07 14:25

Ämnen i artikeln:

Telia

Dela artikeln:

Telias kampanj som erbjudander fri surf på vissa sociala medier, även efter att surfpotten tagit slut, bryter mot EU:s regler om ett fritt och öppet internet. Det slog Post och Telestyrelsen (PTS) fast i sitt beslut i dag.

Kampanjen "Hata hat" gick ut i våras och kritiken lät inte vänta på sig. I en debattartikel gick 27 publicister samman och kritiserade erbjudandet som de menar snedvrider konkurrensen och hotar pressfriheten.

Nu slår PTS att erbjudandet bryter mot reglerna och innebär en otillåten trafikstyrning:

"PTS har bedömt att den trafikhantering som Telia tillämpar i sina erbjudanden om ”Fri surf på sociala medier” (Sociala) och ”Fri surf lyssna” (Lyssna) bryter mot den EU-förordning som säger att leverantörer av internetanslutningstjänster ska behandla all trafik likvärdigt på internet. Skälet är att vissa tjänster eller applikationer i dessa erbjudanden undantas från ”datataket” i abonnemanget.  När datavolymen är förbrukad stängs all trafik av, utom för de tjänster och applikationer som ingår i erbjudandena."

– För att bedöma hur erbjudanden som dessa påverkar tillgången till ett öppet internet behöver vi följa utvecklingen på marknaden över tid. Förutom att granska specifika erbjudanden på marknaden, handlar detta om ett kontinuerligt arbete för att identifiera och bedöma faktorer som påverkar konkurrensen och tillgången till ett öppet internet.  Vår förhoppning är att genom att arbeta på detta sätt succesivt kunna ge en tydligare vägledning om vilka förutsättningar som bör vara uppfyllda för att PTS ska anse det vara nödvändigt att ingripa, säger Emma Närvä, chef enheten för elektroniska kommunikationstjänster, i en kommentar.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.