Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Telia sponsrar Uppsala-LAN

Publicerad: 23 Maj 2019, 09:54

”Att umgås via esport är idag en del av livet”, säger Vahdat Zehtab, ansvarig för konsumentaffären på Telia. (Bilden är en genrebild på esport och inte från gamingeventet Birdie)

Foto: Flickr

I ett tre år långt avtal går Telia in som partner för gamingeventet Birdie. ”Idag är fredagsmyset för en barnfamilj inte bara ”Idol” utan det kan också vara att man gamear tillsammans”, säger Vahdat Zehtab, ansvarig för konsumentaffären på Telia.


Ämnen i artikeln:

e-sportTelia

Esportmarknaden växer så det knakar. Analysföretaget Newzoo spår exempelvis att esportmarknaden globalt kommer omsätta 1,1 miljarder dollar under 2019.

När esport som tidigare mer varit något av en subkultur blir alltmer mainstream letar sig även annonsörerna fram till målgruppen. 

LÄS ÄVEN: Dagens Media släpper podd om esport 

Telia väljer nu att gå in som partner och huvudsponsor till gamingeventet Birdie som äger rum i Uppsala. Genom avtalet som sträcker sig över tre år ska Telia se till att de hundratals spelarna har en så bra uppkoppling som möjligt när de spelar.

Vilken målgrupp vill ni nå genom att sponsra Birdie?

– Vi vill nå alla på plats med en snabb och säker uppkoppling som ett sådant event kräver, samtidigt vill vi visa och stödja alla i Sverige som aktivt umgås och spelar online. Att umgås via esport är idag en del av livet, säger Vahdat Zehtab, ansvarig för konsumentaffären på Telia, till Dagens Media:

– Idag är fredagsmyset för en barnfamilj inte bara ”Idol” utan det kan också vara att man gamear tillsammans, vi har gått från en målgrupp som kanske främst var tonårskillen till hela familjen, stora som små.

LÄS MER: Telia sponsrar landslaget i esport 

Vahdat Zehtab säger att Telia redan i början av 2000-talet började satsa på esport och sponsrat med uppkoppling och olika tjänster. 

– Förutom att fortsätta satsa på bättre och snabbare uppkoppling, olika innovationer och tjänster så har vi även kopplat upp stora event såsom Dreamhack. Idag är vi dessutom officiell partner till det svenska landslaget och sponsrade i höstas SESF:s svenska VM-kval. 

Hur mycket pengar Telia går in med för att sponsra Birdie under tre år vill Vahdat Zehtab inte kommentera. Vad som väntar härnäst för Telia inom esportområdet är ännu inte kommunicerat men Vahdat Zehtab säger att de kommer fortsätta titta på framtida satsningar inom området. 

– Då esporten fortsätter att växa ser vi givetvis över framtida satsningar som är kopplat till vår expertis av hela Sveriges nät. Det är även relevant för oss när vi ser till utveckling av nya tjänster och produkter. Samtidigt vet vi också att spela online idag är ett sätt att umgås och vi jobbar för kommunikation mellan människor. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

e-sportTelia

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.