Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Telia om SFV:s brev: ”Onyanserat”

Publicerad: 26 Maj 2011, 11:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:09

Joel Westin, affärschef för Telias digital-tv, har också fått Videodistributörernas förenings rasande brev. Men det var aldrig aktuellt att stoppa kampanjen.


Telia tog emot SFV:s arga brev i mitten av april, när reklamfilmen fortfarande rullade i tv.

– Brevet är onyanserat och överdrivet i tonen, men jag har viss förståelse för deras synpunkt. Vi har haft ett möte om brevet med SFV och nu är saken utagerad för vår del, säger Joel Westin till dagensmedia.se.

Joel Westin försvarar DDB:s reklamfilm, där fysiska hyrfilmer framställs som äckliga och ofräscha.

– De senaste åren har vi jobbat mycket med att stärka vår position inom digital filmdistribution genom reklam på flera olika sätt. Utmaningen är att hitta en kreativ idé som tränger genom bruset, och just den här gången valde vi ett lite annorlunda sätt, med glimten i ögat, säger Joel Westin.

Det var aldrig aktuellt att stoppa reklamkampanjen, trots SFV:s raseri.

– När man väl har bokat upp en kampanjperiod ska det mycket till för att stoppa den. Vi stämde av filmen med våra distributionspartner i förväg, och de tyckte att den var okej.

SFV skickade det ilskna brevet till Telia, till näringsdepartementet och till riksdagens ledamöter. Däremot har föreningen, såvitt Joel Westin vet, inte anmält reklamfilm till KO eller RO.

– De ville tydligt markera sin syn på saken.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.