Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Telia kontrar med Dregen

Publicerad: 15 November 2010, 13:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:31

Operatörsjätten Telia skruvar upp marknadsföringen kring 4G. Här är reklamfilmen som ska vinna slaget om kunderna.


Ämnen i artikeln:

DDB StockholmTeliaMediaedge CIA

– Dregen har en härlig attityd och sticker ut på ett sätt som passar oss. Vi vill också se vad som händer när man sätter världens snabbaste mobila bredband i händerna på honom, säger Telias marknadsdirektör Josefin Lundmark till dagensmedia.se.

I december 2009 lanserade Telia världens första 4G-nät i Stockholm – något som blev en stor nyhet även i många internationella medier.

Tidigare i år har bolaget berättat att man under 2010 och 2011 ska bygga ut nätet till att omfatta 200 större och mindre orter i Sverige.

Men Telia har nu fått skarp konkurrens.

4G-kriget var ett faktum när både Tele2 och Telenor samtidigt inledde lanseringen av sina 4G-nät i dag.

Även Telia – som hittills haft monopol på marknaden och kunnat sätta priser helt efter eget huvud – skruvar nu upp kampen om 4G-kunderna.

Bolaget laddade under söndagen upp en ny påkostad reklamfilm på Youtube.

Där visar man vad mobilt bredband kan användas till i händerna på rockstjärnan Dregen, känd från Backyard Babies och The Hellacopters.

– Vi lanserade 4G för ett år sedan. Vi har byggt ut med 28 städer i år och ska nå 200 nästa år. Vi vill visa svenska folket hur enkelt det är och vilken frihet 4G ger. Vi tar mobilt bredband till nästa generation, säger Josefin Lundmark.

Hur ser ni på konkurrensen från Tele2 och Telenor?

– Vi välkomnar nummer två och tre i Sverige. Vi glädjer oss att fler insett hur viktigt 4G är för kunderna. Vi har som sagt byggt detta under ett års tid.

Telias reklambyrå är DDB och bolagets mediebyrå är MEC.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.