Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Telia ger sig in i modebranschen

Publicerad: 20 September 2016, 13:42
Uppdaterad: 20 September 2016, 13:49

Telia fortsätter på den inslagna vägen och tar ställning mot näthat – den här gången med en klädkollektion i samarbete med Aplace. – Vi driver på digitaliseringen men det finns också negativa konsekvenser, säger Telias Sverigechef Hélène Barnekow till Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

TeliaFriends

I våras tog Telias kampanj #hatahat ordentligt fart i Sverige. Kampanjen mot nätmobbning rullades ut på tv, i tunnelbanan och i sociala medier.

Nu ger sig Telia in i modebranschen och lanserar kollektionen ”Fashion against hate” i samarbete med Aplace. Allt överskott går till antimobbningsorganisationen Friends.

– Digitalisering påverkar samhället och framför allt unga så mycket att vi vill ta ansvar för de negativa konsekvenser som kan förekomma. I dag kan man gömma sig bakom en skärm och vara anonym – och därför kan internet användas på fel sätt, säger Hélène Barnekow.

Klädkollektionen kommer att säljas under en begränsad tid i Aplace butiker i Stockholm, Malmö och online.

Att ni ger er in i modebranschen, hur kommer det sig?

Grunden ligger i kampanjen hata hat, en plattform där vi tillsammans med Friends vill vara med och göra skillnad. När den här idén kom upp så kände vi att mode är ytterligare ett sätt att nå ut med vårt budskap. Mode är en stark kraft i samhället och ett fantastiskt sätt att nå ut, inte minst till den yngre målgruppen.

Hur kom det sig att ni började engagera er mot näthat?

– Det växte fram efter att vi började tänka mer strategisk: Var vi kan göra skillnad ur ett hållbarhetsperspektiv. Vi driver digitaliseringen framåt och vill att den ska växa, men det finns också negativa aspekter som vi vill ta ansvar för, säger Hélène Barnekow.

Bakom kollektionen står konstnärerna och illustratörerna Finsta, Elin Klefbom och Stina Löfgren som fått fria händer att skapa varsin symbol mot näthat. Kampanjen lanseras den 28 september.

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

TeliaFriends

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev