Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Telia förlorar mål om "fastpris"

Publicerad: 18 Maj 2010, 08:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:50

Konsumentverket vinner mot Telia i marknadsdomstolen. Telefonijätten får därmed inte längre marknadsföra sitt abonnemang "Fastpris":


Ämnen i artikeln:

Telia

Det var i maj förra året som Konsumentverket drog Telias abonnemang ”fastpris” inför marknadsdomstolen. Enligt KO var det nämligen omöjligt för en konsument att veta hur mycket som slutligen kommer på räkningen, namnet på abonnemanget till trots.

–  Vi vill få ett förbud mot att använda "Fastpris". Om man använder begreppet kan det inte tillkomma andra avgifter. De har använt suggestiva begrepp som vilseleder konsumenter. Det vill vi få bort, sa Ola Svensson, jurist på KO, då till Dagensmedia.se.

Telia kallade stämningen, som kan få stora konsekvenser även för andra aktörer, för ”en blixt från klar himmel”.

I dag, tisdag, kom domen – som blev en kalldusch för Telia. Marknadsföringen är vilseledande eftersom andra avgifter än det fasta priset kan tillkomma, menar marknadsdomstolen.

Marknadsdomstolen förbjuder därför företaget att använda begrepp och påståenden som:

”Fastpris”, ”Ring så mycket du orkar!” och ”Du behöver inte längre tänka på hur länge eller hur ofta du ringer, till vem, eller hur många sms eller mms du skickat den här månaden”.

Bryter Telia mot beslutet väntar vite på 1 miljon kronor.

KO hade valt att stämma både Teliasonera AB och Teliasonera Sverige AB men marknadsdomstolen beslutade att målen skulle drivas gemensamt. Därmed måste KO stå för Teliasonera AB:s rättegångskostnader, som uppgick till 150 000 kronor.

– Vi ändrade namn på abonnemanget redan förra sommaren. Vårt erbjudande heter numera Storpratare, så vi har redan agerat, säger Josefin Lundmark, marknadsdirektör på Telia.

Martin Schori

Ämnen i artikeln:

Telia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.