Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Telia byter identitet

Publicerad: 12 Maj 2011, 05:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:11

Telia Sonera tar fram en ny varumärkesidentitet.


Ämnen i artikeln:

DDB StockholmTelia Sonera

Den nya identiteten ska spegla företagets internationella verksamhet, lokala marknadsnärvaro och ”bakgrund som en av telekommunikationsbranschens pionjärer”.

18 av Telia Soneras dotterbolag får nu en gemensam varumärkesidentitet, men behåller sina lokala varumärkesnamn. Den nya identiteten, som lanserades 2009 i Telia Soneras dotterbolag i Eurasien, har nu vidareutvecklats och införs från och med idag även i Norden och Baltikum.

Förändringen omfattar 300 butiker, tusentals skyltar och Telia Soneras samtliga webbplatser får ny kostym.

Samtidigt har strategier, kommunikation och positionering setts över för koncernens företag.

– Det här är ett naturligt steg i vår fortsatta utveckling. Genom vår internationella verksamhet får våra kunder tillgång till marknadens bästa tjänster, teknik och lösningar. Samtidigt innebär vår starka lokala närvaro att vi förstår och har kunskap om de specifika kundbehov som finns på varje enskild marknad. Den nya visuella identiteten är ett uttryck för den här unika kombinationen, säger Lars Nyberg, vd och koncernchef, i ett pressmeddelande.

Bakom den nya identiteten står Londonbaserade designbyrån Landor och Fjord, den senare står för den digitala biten.

DDB sköter implementeringen och kampanjer för Telia. Reklambyrån Big Fish har tagit fram följande:

Telia Sonera International Carrier:

• Rebranding av hela Telia Sonera International Carrier.

• Utvecklat en ny internationell kommunikationsstrategi.

• Producerat en internationell reklamkampanj.

• Utarbetat en ny webbplats.

Telia Operator Business:

• Utvecklat en kommunikationsplattform för det nya bolaget Telia Operator Business.

• Skapat två nationella kampanjer som presenterar bolaget för marknaden och deras viktigaste målgrupper.

• Utarbetat en ny webbplats.

Telia Sonera Finans:

• Sett över TeliaSonera Finans kommunikation och produktportfölj inför bolagets nya mer publika position på de svenska och finska marknaderna.

• Utarbetat ny webbplats.

Telia Sonera (koncerngemensamt):

• Employer Branding för hela Telia Sonera-koncernen.

• Corporate Communications, koncernkommunikation. Olika projekt med förgreningar ut i alla 18 bolag.

Anna Klange, vd på Big Fish Communications, är mycket nöjd över samarbetet.

– Det är ohyggligt roligt och så klart jättespännande, säger hon.

Arbetet med den nya identiteten har hållits hemligt. Byråerna har skrivit på sekretessavtal och Big Fish har bland annat fått jobba med täckta fönster.

– Det har varit ett jättestort uppdrag. Under arbetet med det nya har vi samtidigt fått underhålla den gamla kommunikationen med nya enheter.

Den nya identiteten ska presenteras vid en presskonferens under förmiddagen. Enligt Svenska Dagbladet kostar identitetsbytet 250 miljoner kronor.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

DDB StockholmTelia Sonera

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev