onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Telenor tar kampen om bästa nätet

Publicerad: 23 februari 2012, 06:54
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:32

Teleoperatören Telenor bygger ut nätet och byter taglinen ”Sveriges modernaste nät” till ”Nya vanor – nytt nät”. ”Vi går från teknikfokus till användarfokus”, säger varumärkeschefen Patrik Söder.

Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsTelenor

KD

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Det nya kommunikationsspåret har premiär i dag, med en ny reklamfilm riktad till företagsmarknaden.

Lowe Brindfors och Felix Herngren har gjort filmen och återigen har entreprenören och Telenor-kunden Sören huvudrollen. Han har internationella gäster på besök på jobbet och visar använder sin surfplatta till att visa en familjefilm.

– En av de viktigaste kundinsikterna är att privatliv och företagsliv sammanlänkas allt mer. Vi använder kommunikationstjänster på sätt som vi absolut inte hade trott bara för några år sedan, vilket gör att relationen till vår kommunikationsleverantör blivit ännu mer kritisk, säger Thomas Sparrmo, marknadschef för företagsmarknaden på Telenor.

I filmen berättar Telenor om sitt nya mobilnät. Stora investeringar har gjorts i att byta ut alla gamla basstationer bygga 1 000 helt nya, för att förbättra kapaciteten för både tal och surf.

Nu tänker Telenor ta upp kampen med Telia om den bästa nätkapaciteten.

– Vi förstod tidigt att den mobila revolution vi nu ser skulle komma och drog igång en rejäl satsning i nätet, säger Patrik Söder.

Genom att byta tagline från ”Sveriges modernaste nät” till ”Nytt nät – nya vanor” vill Telenor byta inriktning på kommunikationen – istället för den egna tekniska prestationen utgår man nu från kundernas beteende.

– Vi bygger ett nytt nät för att serva kundernas nya vanor. Skillnaden i hur vi pratar om nät syns både i reklamfilmerna och i hur vi följer upp kampanjen i butik och kundservice, säger Patrik Söder.

Nästa vecka kommer en ny reklamfilm, som vänder sig till konsumentmarknaden.

Även den med Sören i huvudrollen.

– Vi behövde bygga ett reklamkoncept för att ha en hävstång till konkurrenterna. Som den aktör som historiskt sett haft minst tydlig position finns alltid risken att din reklam blir reklam för marknadsledaren istället för dig själv. Nu vårdar vi Sören med förhoppningen att han ska vara vår karaktär under lång tid framöver, säger Patrik Söder.

När Telenors nya varumärkesplattform lanserades för ett drygt år sedan, var målet att uppfattas som den mest flexibla operatören. Telenor saknade en tydlig position i relation till de övriga tre huvudaktörerna, Telia, Tre och Tele2, och kundundersökningar visade att flexibilitet var något som efterfrågades allt mer.

Arbetsgrupp

Lowe Brindfors:

Projektledare: Annette Gårdö

AD: Kalle dos Santos

Copy: Henning Wijkmark

Produktionsledare: Mikaela Rönnberg

Byråproducent: Mats Sandin/Colony

Produktionsbolag: Colony

Regissör: Felix Herngren

Producent: Sandra Sohlman

Media

Dagspress, magasin, utomhus flygplatser och tåg, butik, webb, mobil

TV: TV4, Sjuan, TV4 Fakta, TV4 Sport, TV 11, TV3, TV 6, TV 8, TV 10, Kanal5, Kanal 9

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev