Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Telenor går vidare med Sören

Publicerad: 23 Augusti 2011, 06:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:01

Karaktären Sören tar återigen plats i Telenors reklamfilmer. Denna gång introduceras gruppköp för smartphones.


Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsTelenorFelix Herngren

Kampanjen går i tv, print, webb, utomhus och i butik. Tre filmer har spelats in, varav en går upp på tv idag.

Erbjudandet som kommuniceras kallar Telenor för ”Familjedealen” där kunderna själva får bestämma vilka som ingår i den egna ”familjen”.

I reklamfilmen som går upp idag får tittarna se hur entreprenören Sören förhandlar sig till en bra deal för sin ”familj”.

Sören ska enbart synas i tv, i övriga medier blir det mer utbud.

– Det rörliga mediet gör det lättare att lära känna en karaktär, säger Patrik Söder, kommunikations- och varumärkesansvarig på Telenor.

Telenors första kampanj med det nya reklammanéret gick upp i våras. Enligt Patrik Söder har Telenors reklamerinran ökat med 50-60 procent sedan man bytte reklammanér, dock från låga nivåer.

– Vår kvalitativa mätning efter filmerna visade också att Sören ligger precis på den gräns vi vill. Han är omtyckt och anses lite fumlig, utan att för den skull vara töntig, och har en hög igenkänning i vår kommunikativa målgrupp.

Reklammanéret är framtaget av Lowe Brindfors med kreatörerna Josephine Wallin och Niclas Carlsson, som tidigare jobbat med Ica och Comhem.

– Vi har letat efter en reklamvärld där vi kan få ihop hela vårt erbjudande. I vår bransch läggs ungefär 120 miljoner kronor brutto på reklam varje månad och där och där behöver vi skapa vår identitet.

Sedan årsskiftet har Telenor lagt om sin medieplan och rullar nu mer kontinuerligt.

– Affären är där ute hela tiden och produkten behöver kontinuitet. Alla våra konkurrenter annonserar dessutom 45-52 veckor per år.

Patrik Söder berättar att Telenor ligger på en share of voice på ungefär 20 procent.

– Det är vad vi mäktar med, så vi är beroende av att vår kommunikation bryter igenom.

Telenors mål är att vid årsskiftet vara nummer ett på tänkbart märke i målgruppen ”mitt i livet/aktiva”.

Och drömmen vore att göra en Ica, säger Patrik Söder.

– Många koncept som blir framgångsrika tar ett tag innan de sätter sig och lyckas man sticka ut i vår bransch så är man väldigt tacksam.

Samtidigt passar Telenor också på att dra igång en kampanj riktad till företagsmarknaden. Även här är det Sören som är i fokus.

Där marknadsför Telenor erbjudandet Telenor One – en nätbaserad växel som ger företagen växelfunktioner direkt i mobilen. Förutom tv blir det även print, radio, mobilt och webb.

Arbetsgrupp

Konsumentkampanj

Kundansvarig projektledare: Annette Gårdö

Produktionsledare: Mikaela Rönnberg

Art Director: Josephine Wallin

Copywriter: Niclas Carlsson

Original: Mimmi Wägerth

Byråproducent: Mats Sandin/Colony

Regissör: Felix Herngren/FLX

Producent: Sandra Sohlman/FLX

Fotograf: Göran Hallberg

Telenor: Patrik Söder, Madeleine Gössner, Magnus West, Johanna Andrén, Hanna Reventberg, Christian Westelindh.

Företagskampanj

Kundansvarig projektledare: Anette Gårdö

Copy: Henning Wijkmark

AD: Kalle dos Santos

Produktionsledare: Mikaela Rönnberg

Original: Mimmi Wägerth

Byråproducent: Mats Sandin/Colony

Regissör: Felix Herngren/FLX

Producent: Sandra Sohlman/FLX

Fotograf: Göran Hallberg

Telenor: Yamina Steiser, Johan Holmström.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.