Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Tele2 vill utmana sökvanor på nätet

Publicerad: 14 Juli 2017, 07:07
Uppdaterad: 14 Juli 2017, 07:11

Tele2:s nya verktyg "Power Search" ska uppmuntra människor att agera mer medvetet när de söker fakta online.


Ämnen i artikeln:

Tele2Google

Enligt undersökningar kommer majoriteten av de som söker på Google bara till sida ett av sökresultaten. En undersökning visar även att 67 procent bara går igenom de fem första sökresultaten för att finna de svar de önskar.

Eftersom att människor möter världen genom sökmotorn idag, riskerar många att begränsa sin egen verkligehetsbild genom att bara se till de första sökträffarna, menar Tele2.

Mot bakgrund av det lanserar man verktyget "Power Search", som helt enkelt vänder på det vanliga Google-söket. Det gör att användaren automatiskt hamnar längst bak i svarsflödet istället för först. Tanken är att användarna ska börja reflektera över hur de söker fakta online.

– Vi på Tele2 vill skapa nya möjligheter genom uppkoppling och eliminera det som begränsar våra kunder. Det är bland annat därför vi nyligen lanserat det helt obegränsade abonnemanget Unlimited. Med initiativet "Power Search" vill vi nu utmana människor att medvetet se utanför sina sökvanor när man söker information. Varför ska ens världsbild vara begränsad när surfen inte är det, säger Henrik Lönnevi, affärsområdeschef privatmarknad hos Tele2 Sverige, i ett pressmeddelande.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Tele2Google

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.