Tele2 vill utmana sökvanor på nätet

2017-07-14 09:07  

Tele2:s nya verktyg "Power Search" ska uppmuntra människor att agera mer medvetet när de söker fakta online.

Enligt undersökningar kommer majoriteten av de som söker på Google bara till sida ett av sökresultaten. En undersökning visar även att 67 procent bara går igenom de fem första sökresultaten för att finna de svar de önskar.

Eftersom att människor möter världen genom sökmotorn idag, riskerar många att begränsa sin egen verkligehetsbild genom att bara se till de första sökträffarna, menar Tele2.

Mot bakgrund av det lanserar man verktyget "Power Search", som helt enkelt vänder på det vanliga Google-söket. Det gör att användaren automatiskt hamnar längst bak i svarsflödet istället för först. Tanken är att användarna ska börja reflektera över hur de söker fakta online.

– Vi på Tele2 vill skapa nya möjligheter genom uppkoppling och eliminera det som begränsar våra kunder. Det är bland annat därför vi nyligen lanserat det helt obegränsade abonnemanget Unlimited. Med initiativet "Power Search" vill vi nu utmana människor att medvetet se utanför sina sökvanor när man söker information. Varför ska ens världsbild vara begränsad när surfen inte är det, säger Henrik Lönnevi, affärsområdeschef privatmarknad hos Tele2 Sverige, i ett pressmeddelande.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt