Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Tele2 låter dig kliva in i Joel Kinnamans huvud

Publicerad: 21 Oktober 2016, 09:47
Uppdaterad: 21 Oktober 2016, 09:59

Med hjälp av nya tekniken "Emotional Reality" gör Tele2 det möjligt för publiken att kliva in i huvudet på nio personer – bland annat Joel Kinnaman och Cristina Stenbeck.


Ämnen i artikeln:

Tele2Edelman Deportivo

Tele2 går nu in i fas två av den pågående kampanjen "Nöj dig med mer". Kampanjen bygger på insikten att svenskarna aldrig har varit så uppkopplade som idag, samtidigt skulle de flesta vilja vara ännu mer uppkopplade.

Enligt en ny Sifo-undersökning på uppdrag av Tele2, skulle mer än var tredje svensk även vilja testa att vara någon annan för en dag om internet gjorde det möjligt.

I nästa del av kampanjen vill Tele2 därför göra det möjligt för svenska folket att stiga in i nio personers huvuden med hjälp av nya tekniken "Emotional Reality".

I första filmen är det Joel Kinnaman publiken kommer kunna bli för en dag, men med på listan finns också robotmakaren Simone Giertz och Cristina Stenbeck.

– Tele2 är som bolag långt ifrån lagom, vi går all in i saker och ting och vill visa med vår produkt hur folk kan maxa sättet att vara uppkopplad. Det vill vi kommunciera i den här kampanjen, på ett lite nytänkande sätt, säger marknadschef Lotta Onajin till Dagens Media, och fortsätter:

– Uppkoppling är lite som vatten idag, vi tar det för givet. Däremot tänker vi inte efter om det är tillräckligt bra? Kanske hör det ihop med lagom-mentaliteten som generellt finns i Sverige. För att väcka engagemang i frågan bestämde vi oss för att bjuda in folk som vi upplever som långt ifrån lagom, och därifrån skapa intresse för Tele2 och berätta mer om hur det är möjligt att maxa sin uppkoppling, och även sitt liv.

Tele2:s nya byråsamarbete med Åkestam Holst har ännu inte hunnit utmynna i någon kommunikation, därför har bolagets pr-byrå Edelman Deportivo och designbyrån Kurppa Hosk tagit fram "Nöjd dig med mer"-konceptet.

– Edelman Deportivo har tagit fram "Emotional Reality"-upplevelsen, som gör det möjligt att under en begränsad tid kliva in i huvudet hos någon av dessa personer. I tekniken jobbar man mycket med den känslomässiga dimensionen, med puls, andning och liknande, för att verkligen få uppleva världen från deras perspektiv.

Hur kom ni fram till vilka personer ni ville jobba med i kampanjen?

– Framför allt handlade det om att personerna skulle vara sådana som inte faller i en viss mall, som utmanat sig själva för att få göra det som de vill. Joel Kinnaman har till exempel tagit sig från lilla Sverige till Hollywood på ett väldigt "olagom" sätt. Men det handlade också om att få till en bra blandning av människor och spridning i ålder, kön och i verksamhetsområden.

Vem skulle du själva vilja vara för en dag?

– Jag måste nog säga Cristina Stenbeck. Jag har bara träffat henne en gång, men coolare kvinna får man veta efter. Hon är en sådan person som kan fylla ett helt rum, bara genom att vara närvarande.

Kampanjen kommer börja gå från och med tisdagen 25 oktober.

Teamet bakom kampanjen:

Byrå:  Edelman Deportivo

Produktionsbyrå: Dictator och regissör Tim Erem

Digital partner Your Majesty samt designbyrå Kurppa Hosk

Mediabyrå: Mediacom

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Tele2Edelman Deportivo

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.