Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Tele2-chefen Pernilla Oldmarks diss: "Konkurrenterna saknar humor"

Kommunikationsdirektören Pernilla Oldmark om Tele2:s största omgörning någonsin, varför de behåller Fåret Frank och om vilken mobiltelefon som är den bästa genom tiderna.

Anton Andersson

anton.andersson@dagensmedia.se


Publicerad: 22 November 2014, 06:30
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:18

Ämnen i artikeln:

Fåret FrankTele2

Det har varit intensiva dagar för Pernilla Oldmark, kommunikations- och marknadsdirektör på Tele2. I veckan lanserade telekombolaget en stor omgörning av sin kommunikation. Enligt henne själv är det den största relanseringen av varumärket sedan hon började på företaget i slutet av 90-talet.

Men hennes egna bakgrund är från början som jurist.

– 1997 jobbade jag på en advokatbyrå när jag kom i kontakt med Tele2. Jag blev direkt frälst i bolaget och kulturen och sedan dess har jag jobbat med alltifrån wholesale till produktutveckling, säger Pernilla Oldmark och fortsätter:

– För sex år sedan fick jag förfrågan att börja jobba med kommunikation, som då va mer avskilt från marknadsföringssidan. För 1,5 månad sedan slog vi ihop kommunikation- och marknadsenheten och då blev jag chef där.

Hur drar du nytta av din historia på Tele2 i din nuvarande roll?

– Jag har nog fått jobbet på grund av just det. Även om jag inte varit med i marknadsföringen innan så har jag en stor känsla för hur vi ska synas. Det är häftigt nu när båda sidorna börjar förstå hur vi ska samarbeta.

Trots att Tele2 slagit på stora trumman vad gäller förnyelsen har de ändå valt att behålla sin gamla maskot, Fåret Frank. Enligt Pernilla Oldmark var det inte läge att skicka Frank till slakt riktigt än.

– Vi funderade på att byta ut honom, men det viktiga är att reklamen levererar och det gör han. Men han är med oss i förändringen i och med att han går under cover.

Det skulle kunna uppfattas som lite fegt.

– Jag tycker det är raka motsaten. Det självklara hade kanske varit att ta bort honom. Men han är otroligt omtyckt och är en stark symbol för oss.

På frågan om hur hon ser på konkurrensen, vad det är som skiljer Tele2:s kommunikation gentemot andra telekomföretag så som Tre, Telia och Telenor, svarar hon först lite trevande.

– Det finns ett starkt humoristiskt utrymme för oss att fylla kan jag tycka.

De är tråkiga alltså?

– Jag kan sakna humorn hos några av dem. Fast det beror ju så klart på vad man vill få ut och i vilket läge man befinner sig i. Men vår marknadsföring har alltid en humoristikt twist, som med Frank eller Karim.

Förändringen är inte bara en uppfräschning. Den är ett måste, säger hon vidare. Behovet av transparens och helhetstänk i kommunikationsarbetet är så mycket viktigare i ett klimat där allting bara snurrar fortare och fortare.

– Det ska vara kanalanpassat, men måste ha samma helhetskänsla. För fem år sedan var socialmedia en gren, kundservice en, reklam en annan. Det fungerar inte längre, säger Pernilla Oldmark och fortsätter:

– Vi måste fortsätta våga ta djärva beslut, precis som vi gjorde med Tele2 arena. Det gav oss en otrolig skjuts att få sätta vårt namn på en stadion. Det hade vi aldrig gjort för fem år sedan.

Vilka är topp-tre de bästa mobilerna enligt dig?

– Ericsson T29, Iphone och... Iphone igen. Min första mobil var dock en Nokia 2110 som jag köpte 1995. Den var stor grå och grym att ringa med.

Vad händer i helgen?

– På fredagen har vi Tele2-fest i Tele2 arena. Vi ska hylla våra hjältar och det brukar vara en hejdundrande fest. Annars blir det mycket fotboll och hockey med barnen. Jag ska även fira svärmor på lördag.

Lyssna på Pernilla Oldmarks helglista:

<iframe src="https://embed.spotify.com/?uri=spotify:user:dagensmedia:playlist:6lD5ZrkZWoySg2JCNBJ39Y" width="300" height="380" frameborder="0" allowtransparency="true"></iframe>

 

Ämnen i artikeln:

Fåret FrankTele2

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.