Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Tele 2 vill demokratisera modeveckan – med virtual reality

Publicerad: 20 Januari 2016, 12:37
Uppdaterad: 20 Januari 2016, 13:49

Storannonsören hakar på virtual reality-trenden.


Dagens Media har vid ett flertal tillfällen rapporterat om hur de svenska annonsörerna i allt större skala börjar experimentera med virtual reality i sin marknadsföring.

Nu hakar Tele 2 på VR-trenden.

I en ny kampanj, framtagen tillsammans med Edelman Deportivo, vill Tele 2 demokratisera modevärlden. Detta genom att porta modeeliten från ”front row”, den första raden, på designern Ida Klamborns modevisning på Fashion Week i Stockholm. Där ska en interaktiv robotinstallation istället sitta, som ska symbolisera folket.

I kampanjen deltar kändisar som Rebecca & Fiona, Little Jinder, Michel Dida och Bea Åkerlund genom att ”ge bort” sina platser på modevisningens första rad.

Robotarna på plats är utrustade med virtual reality-kameror och Tele 2 uppmanar nu modeintresserade att följa visningen i virtual reality via appen ”front row” och ett VR-headset av Google cardboard-typ.

Tele 2 skänker bort 1 000 headsets och feedback från användarna ska styra robotinstallationen på plats under visningen. Genom att trycka ”like” på en knapp på headsetet, eller i appen, kan följarna hylla plaggen som visas upp, vilket manifesteras genom att robotinstallationen ger ifrån sig ett starkare ljusflöde.

– Med Democratic Front Row vill vi på ett annorlunda sätt visa hur man med hjälp av uppkoppling kan upptäcka användbar och ny teknik. Sen tycker vi om att bryta normer. Modescenen är begränsad till några få, vi vill ta det till allmänheten och låta dem komma till tals, säger Karl Skoog, brand engagement manager på Tele 2, i ett pressmeddelande.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.