Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

TCO kampanjar på Facebook

Publicerad: 2 November 2010, 05:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:33

TCO kör igång kampanjen ”100 saker att göra innan du dör”, för att få unga personer att tänka på pensionen.


Ämnen i artikeln:

AcneTCO

Kampanjen riktar sig till unga personer i 20 till 35 års ålder, och kommer att finnas främst på Facebook och sajten Facketförändras.nu. Där kommer användarna kunna göra listor på vad de drömmer om och vill göra innan de dör, samt dela med sig av dessa till sina vänner.

Användarna kan även se hur mycket man får i pension med en kollektivavtalad tjänstepension, jämfört med en individuell pensionslösning.

Syftet med kampanjen är att få unga personer att tänka på pensionen redan i dag, och förhoppningen är att det väcker både debatt och intresse.

– Min generation kommer att vara fattiga som pensionärer, om man inte börjar tänka på det. Varför inte leva lyckligt som gammal? Det är en viktig fråga faktiskt, säger Viola Zabeti, projektledare för pr och event på TCO.

Hon menar att många unga i dag har kortare jobb, vilket innebär att de riskerar att bli helt utan pension.

Förutom att skapa listor kan användarna även svara på en rad frågor gällande kollektivavtal och tjänstepension. Enligt Viola Zabeti är detta ett bra tillfälle för TCO att samla upp information om hur mycket unga personer egentligen vet om detta.

– Vi har gjort mätningar som visar att det finns en stor okunskap bland 20 till 35 åringar i dag, som exempelvis inte förstår värdet av att ha ett kollektivavtal, säger Viola Zabeti.

I kampanjen ingår även en tävling, där priset är att få uppfylla en av sina drömmar, värt 40 000 kronor.

Kampanjen, som tagits fram i samarbete med Acne, börjar i dag, tisdag.

Ardalan Samimi


Ämnen i artikeln:

AcneTCO

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev