Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

TBWA:s första film för Canal Digital

Publicerad: 3 September 2009, 09:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:15

En trött gammal åsnar som spänns för en Formel Ett-bil är metaforen som ska få folk att fatta fördelen med hdtv.


Marknadsförare av hdtv-kvalitet har i tv haft problemet att de ska visa de visuella fördelarna på en gammal analog signal. Nu går Canal Digital, med hjälp av nya byrån Waters Widgren/TBWA, ifrån färgexplosioner och jämförelsebilder och väljer att kommunicera med metaforer.

Kampanjfilmen visar scener från ett fartfyllt Formel Ett-lopp och sekundhetsen i depån. När det är dags för föraren att ge sig ut på banan igen zoomar kamerna ut och man ser att bilen är förspänd en åsna som sävligt kloppar ut på banan. En speakerröst hörs: ”Med Canal Digital får du Sveriges bästa hdtv-utbud”.

– Bakgrunden till kampanjen är att många svenskar har investerat i en hd-ready-tv men utnyttjar den inte till fullo. På ett humoristiskt sätt, med metaforer, vill vi visa skillnaden mellan vanlig tv och vårt hdtv-utbud, säger Tommy Kjellberg, marknadschef på Canal Digital.

Kampanjen går också i print och använder samma manér med metaforer; en pool utan vatten, en kille som köpt en korv med bröd men som bara har fått brödet.

Det är Waters Widgren/TBWA:s första kampanj för er, får de godkänt?

– Absolut. Roligt är också att det här faktiskt är den idé som de vann kontot med. Det händer inte så ofta.

Kampanjen drog igång den 1 september och ska rulla på under hösten i TV3, TV6, TV8 och i TV4.

Arbetsgrupper:

Waters Widgren/TBWA:

Per Olholt - Projektledare

Niclas Norström - Planner

Annika Molnar - Produktionsledare

Pernilla Swärdsson - Produktionsledare

Måns Ulvestam - Web Director

Jonas Englund - Formgivare

Fredrik Holmberg - Formgivare

Kalle Widgren - Copy

Johannes Ivarsson - Copy

Enis Püpülek - AD

Produktionsbolag - Flodell Film

Regissör - Tomas Jonsgården

Producent - Magnus Åkerstedt

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.