Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

TBWA gör lokal kampanj för Renault

Publicerad: 11 Oktober 2013, 09:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:31

Tillsammans med TBWA ska Renualt ta ett större lokalt grepp om den svenska marknaden.


Ämnen i artikeln:

TBWA

Majoriteten av Renaults reklam de senaste åren har utvecklats centralt av Publicis i Paris, för att sedan adapteras lokalt. Nu gör TBWA och Renault Nordic en lokal kampanj för att marknadsföra biltillverkarens modeller.

– Syftet med kampanjen är att uppmärksamma svenskarna på våra personbilars låga bränsleförbrukning, med en twist och humor, och glimten i ögat, säger Lars Höglin, reklamchef på Renault till Dagens Media.

– Syftet är också att tala till svensken på ett sätt som berör, i bilbranschen är det mycket internationella adaptioner och bilar som slingrar sig på en väg. Vi tyckte att det är viktigt med lokal produktion, att man ska känna att det är svensk humor.

Kampanjen är också startskottet till en förflyttning av Renaults varumärke i Sverige. Målet är att gå från att uppfattas som ett anonym franskt bilmärke i mängden till ett varumärke som står för "kvalitet och låg bränsleförbrukning, kombinerat med en snygg design."

Kampanjen är den första lokala kampanjen som TBWA och Renault gör tillsammans för att lyfta fram en enskild produktfördel istället för som tidigare fokus på ett erbjudande.

– Vi vill visa vilken nytta man som privatperson har av bilens funktioner, istället för att fokusera på erbjudanden och premier som man gjort tidigare. Vi vill lyfta saker med bilen som är bra i det vardagliga livet, säger Rickard Allstrin, projektledare på TBWA.

Kampanjen kommer att gå i tv, print, utomhus och online.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TBWA

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.