Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Taxitjänsts annons – ta rätt taxi eller bli våldtagen

Publicerad: 8 Maj 2014, 07:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:38

UPPDATERAD. I en annons i Norrköpings-Magazinet varnar förmedlingstjänsten Taxijakt för att deras kunders döttrar kan bli våldtagna om de väljer fel taxi. Efter hård kritik i de sociala medierna stoppar förlaget nu annonsen.


" Din dotter är fortfarande oskuld. Men om du skickar henne i en osäker taxi kan det gå fel...".

Så lyder copyn i bolaget Taxijakts senaste annons, som bland annat publicerats i tidningen Norrköpings-Magazinet.

I de sociala medierna har annonsen fått hård kritik för sin utformning.

Bland annat kallas den för " 2000-talets största reklamhaveri" och " oerhört osmaklig".

Bobby Haddad, känd från TV4-såpan "Mammas pojkar", är marknadsansvarig på Taxitjänst.

När Dagens Media når honom håller han just på att läsa ikapp artiklarna som skrivits om hans annons.

– Oj, ja, här står det ju "Bobby Haddad, marknadsansvarig", det var inte bra, haha, säger han till Dagens Media.

Bobby Haddad berättar att telefonen ringer stup i kvarten.

– Du vet vad de säger, all publicitet är bra publicitet.

Hur resonerade ni kring annonsen?

– Varför hoppar man in i en svarttaxi? Jo för att det är billigt, inte för att man känner sig säker. Vi har både ett billigt pris och vill att kunderna ska känna sig säkra, det vill vi uttrycka med annonsen.

Bobby Haddad säger till Dagens Media att han själv varit med om en tråkig situation då en närstående blev våldtagen i en taxi.

– Det var inte kul faktiskt. Det är ju tyvärr så i samhället, hade Taxijakt funnits så hade hon inte blivit våldtagen.

Du tycker inte att annonsen är lite för mycket ändå?

– Den är stark och väcker uppmärksamhet. Hade vi skrivit "skicka inte din son Sven i en osäker taxibil" hade ingen reagerat.

Enligt Bobby Haddad har ingen reklambyrå jobbat med annonsen, som nu anmälts till Reklamombudsmannen.

– Det är jag som har godkänt den.

Bengt Ingemarsson, vd på Swepress och ansvarig utgivare för Norrköpings-Magazinet, som alltså publicerat annonsen, berättar att flera medier hört av sig med frågor om Taxijakts annons.

– Vi stoppar annonsen tills jag har fått se den så att den inte publiceras i några av våra andra tidningar. Sedan får vi gå vidare och titta på innehållet, men naturligtvis reagerar vi på de synpunkter vi fått och tar hänsyn till dem, säger han till Dagens Media.

Vad tycker du om innehållet i annonsen?

– Det låter naturligtvis provocerande. Hade jag sett den först hade den kanske aldrig kommit med i tidningen men det är väl den mänskliga faktorn som släppt igenom den. Jag vet faktiskt inte riktigt hur det gått till.

Dante Thomsen


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev